Är du sugen på att köpa en elbil och sneglar på Volkswagen? Då kommer här en listan som sammanfattar alla VW ID modeller.
Bäst i alla tester: Vilken Volkswagen ID väljer du?
Mest läst i kategorin
För att hjälpa er sondera terrängen när det kommer till Volkswagens elbilar har vi granskat alla europeiska biltester och fått fram ett genomsnitt för att utnämna bästa elbilen från Volkswagen.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Sammanställningen hittar du längst ner i denna artikel.
Häng med – vi börjar i botten.
Plats 7 – ID.5
Genomsnittsbetyg: 61,1 av 100
Den här pärlan fick hamna längst ner.
På den positiva sidan är den snäppet större än ID.4, men på den negativa sidan nämns att man inte åtgärdat problemen som just ID.4 hade.
Det är många som irriterar sig på just det.
Man nämner också att eftersom taket sluttar i bak blir kupén lägre i baksätet och sikten bakåt sämre. Den är dock lika skön som alla ID. bilar att köra och betyget är ju inte alls dåligt.
Läs även: Premiär: Första testen av nya Volkswagen ID.5. Dagens PS
Senaste nytt
Plats 6 – ID.4 GTX
Genomsnittsbetyg: 64 av 100
Här pratas det om att man kanske förväntar sig mer av GTX än vad man får.
Den är bekväm, skön att köra långa sträckor med. Andra bilar i samma storlek och liknande specifikationer är både snabbare och roligare. Det är samtidigt en modell där recensionerna är sparsamma.
Plats 5 – ID.4
Genomsnittsbetyg: 74,6 av 100
Den här bilen får rätt bra betyg för körkänsla men avfärdas som plastig. Vilket vi tror egentligen gäller för alla dessa bilar, men lyftes just här.
Man lyfter också att utrustningsnivån på grundmodellen är generös. Gott om plats för familjen är också något som nämns.
Läs även: Första svenska testet: VW ID.4 kör fast i halkan. Dagens PS
Plats 4 – ID.3
Genomsnittsbetyg: 75,9 av 100
Trots högt betyg så är det ganska ljummen nivå på orden. Här börjar man störa sig på de värdelösa digitala touchknapparna som sedan följer med i nyare modeller.
Bilen får högt betyg på köregenskaper och utrustningsnivå. Lite axelryckning kan man säga.
Läs även: Uppdaterade Volkswagen ID.3 missar målet. Dagens PS
Plats 3 – ID.7
Genomsnittsbetyg: 78,2 av 100
Tyst och skön, gott om utrymme i kupén. Däremot tycker flera att den är sjukt tråkig att titta på.
En del lyft har gjorts med skärmar och knappar som varit efterlängtat sedan ID.3. Man lyfter den som en bil att åka långt med då räckvidden är stor och komforten superskön.
Det sägs också att den är tråkig, tråkig och tråkig.
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – tysken som ska klå Tesla. Dagens PS
Plats 2 – ID.5 GTX
Genomsnittsbetyg: 82,5 av 100
Snabbladdning, komfort, räckvidd och design. Allt får höga poäng och bilen är väldigt omtyckt. En negativ sak som nämns är att denna saknar en frunk.
Det sägs att man uppfattar denna som mer välbyggd än till exempel Tesla model Y som är en direkt konkurrent.
När bilen var ny ansåg recensenterna att priset var aningen för högt.
Läs även: Test: Volkswagen ID.5 GTX – onödig bilmodell. Dagens PS
Plats 1 – ID.BUZZ
Genomsnittsbetyg: 85,7 av 100
Den här bilen var den enda som fått full pott i ett av testerna.
Uppdaterade gamla klassiker vinner hjärtan och det är många som har någon form av relation till den gamla hederliga “folkabussen”.
Den är praktisk, skön att köra och har så klart gott om plats. På minussidan hamnar Volkswagens hatade digitala knappar och infotainmentsystemet, men många ser genom fingrarna med det.
Läs även: Provkörd: Nya Volkswagen ID. Buzz – solklar favorit. Dagens PS
Hela listan
Plats | Bil | Listpris juni 2024 | Snittbetyg | Antal tester | Totalt antal poäng |
---|---|---|---|---|---|
1 | ID.BUZZ | 487 200 kronor | 85,7 | 9 | 772 |
2 | ID.5 GTX | 688 900 kronor | 82,5 | 4 | 330 |
3 | ID.7 | 635 700 kronor | 78,2 | 11 | 860 |
4 | ID.3 | 448 600 kronor | 75,9 | 11 | 835 |
5 | ID.4 | 512 900 kronor | 74,6 | 13 | 970 |
6 | ID.4 GTX | 661 900 kronor | 64 | 5 | 320 |
7 | ID.5 | 546 900 kronor | 61,1 | 10 | 611 |
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.