Dagens PS

Bäst i alla tester: Hybriderna som briljerar

Bäst i alla tester - hybrider. (Foto: Toyota, Ford, Volkswagen, Volvo, BMW)
Bäst i alla tester - hybrider. (Foto: Toyota, Ford, Volkswagen, Volvo, BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 juni 2024Publicerad: 24 juni 2024

Sugen på en hybrid? För att hjälpa er sondera terrängen när det kommer till hybridbilar har vi granskat flertalet europeiska biltester och fått fram ett genomsnitt för att utnämna bästa hybriden just nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.

Sammanställningen över hybrider i sin helhet finner du längst ner i denna artikel.

Häng med – vi börjar i botten.

Plats 6 – Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Genomsnittsbetyg: 72,6 av 100

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Sämst i test när vi jämför Europas samlade åsikter och betyg. (Foto: Toyota)
Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Sämst i test när vi jämför Europas samlade åsikter och betyg. (Foto: Toyota)

Pålitligt och sparsam men rätt trist. Infotainmentsystemet är uselt.

Gott om plats i kupén och bekväm, men inte kul, att köra. Lite plastigt i inredningen.

ANNONS

Dessutom poängteras det att man inte kan lasta från bakluckan hela vägen fram genom att fälla stolar.

ANNONS

ANNONS

Senaste nytt

Plats 5 – Ford Kuga PHEV

Genomsnittsbetyg: 74,3 av 100

Ford Kuga PHEV får låga betyg och är inte alls poppis i branschen. (Foto: Ford)
Ford Kuga PHEV får låga betyg och är inte alls poppis i branschen. (Foto: Ford)

Den är rymlig, praktisk och rätt kul att köra. Men lastutrymmet är i det minsta laget.

ANNONS

Mycket uppdateringar har gjorts på 2024 års hybrid-modell som gör denna till en väldigt smart bil att köpa, du får mycket för pengarna.

Plats 4 – Volkswagen Tiguan eHybrid 2024

Genomsnittsbetyg: 76,6 av 100

Volkswagen Tiguan eHybrid 2024 är sämre än sitt syskon Passat. Lite väl mycket mellanmjölk. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen Tiguan eHybrid 2024 är sämre än sitt syskon Passat. Lite väl mycket mellanmjölk. (Foto: Volkswagen)

Ja denna låter tydligen. Bensinmotorn är högljudd, bruset i kupén är tydlig och bromspedalen är lite vrång.

Däremot känns den skön att köra och den ligger bra på vägen och upplevs trygg.

Plats 3 – Volkswagen Passat eHybrid 2024

Genomsnittsbetyg: 79,9 av 100

ANNONS
Volkswagen Passat eHybrid 2024 är dyrare än syskonet Tiguan men får bättre betyg på många punkter. Ett bättre val helt klar. (Foto: Volkswagen)
Volkswagen Passat eHybrid 2024 är dyrare än syskonet Tiguan men får bättre betyg på många punkter. Ett bättre val helt klar. (Foto: Volkswagen)

Denna kombi är så mycket bättre än Tiguanen, enligt Europas motorjournalister.

Den ligger bättre på vägen, är kul att köra och rymlig. Den har kanske ett lite högt pris enligt flera, och det är det som drar ner poängen.

Bäst i alla tester: Vilken Volkswagen ID väljer du?

Är du sugen på att köpa en elbil och sneglar på Volkswagen? Då kommer här en listan som sammanfattar alla VW ID modeller. För att hjälpa er sondera

Plats 2 – Volvo XC60 Recharge

Genomsnittsbetyg: 81,72 av 100

Volvo XC60 Recharge. Inte så kul att köra men mycket säkerhet som standard. (Foto: Volvo)
Volvo XC60 Recharge. Inte så kul att köra men mycket säkerhet som standard. (Foto: Volvo)

Lite hård och styv att köra men många älskar att det är så mycket säkerhetsfunktioner i standardversionen. Typiskt Volvo.

ANNONS

Elegant inredning och rymligt även i baksätet. Däremot gillar man inte bilens infotainment system.

Plats 1 – BMW X5 xDrive45e

Genomsnittsbetyg: 90,5 av 100

BMW X5 xDrive45e. Vinnaren i testet som tog hem två stycken 100 poängare. Snyggt jobbat. (Foto: BMW)
BMW X5 xDrive45e. Vinnaren i testet som tog hem två stycken 100 poängare. Snyggt jobbat. (Foto: BMW)

Två 100-poängare knep den. Poängen är mest för dess körglädje och hur den ligger på vägen.

Det som i vissa fall drar ner poängen är en plastig insida, priset och den generella imagen som BMW har. Den har en lång räckvidd på el men tar lång tid att ladda.

Och den har ett alldeles för litet lastutrymme.

Bäst i alla tester: Här är årets cabriolet-kung

För att hjälpa er sondera terrängen när det kommer till lyxiga cabar har vi granskat alla europeiska biltester och fått fram ett genomsnitt för att

ANNONS
PlatsBilListpris Juli 2024Snittpoäng
1BMW X5 xDrive45e1 199 000,0090,5
2Volvo XC60 Recharge686 000,0081,72
3Volkswagen Passat eHybrid 2024580 000,0079,9
4Volkswagen Tiguan eHybrid 2024517 200,0076,6
5Ford Kuga PHEV439 900,0074,3
6Toyota RAV4 Plug-in Hybrid542 900,0072,6
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS