Denna gång gör vi ett nedslag i vad elaka tungor kan kalla “budgetalternativ” för elbilar och granskar biltester från hela Europa. Målet är att hitta vilken elbil under 500 000 kronor som faktiskt är “Bäst i alla tester”.
Bäst i alla tester 2023 – bästa elbil under 500 000 kronor
Mest läst i kategorin
I och med elbilarnas utveckling så har vi även en prisutveckling som kan få ögonbrynen att höjas. Den stigande inflationen och de komplexa ekonomiska förhållandena på global nivå har gjort att elbilarnas priser skjutit i höjden.
Är billig under 500 000 kronor?
Vem hade för bara några år sedan trott att vi skulle sätta ribban för en “billig bil” vid 500 000 kronor?
Trots detta har marknaden blomstrat, och i denna djungel av alternativ har vi granskat alla europeiska biltester och fått fram ett genomsnitt för att utnämna de bästa elbilarna under 500 000 kronor år 2023.
Alla tester har översatts till en 100-gradig skala där 100 är bäst och så vidare. Varje modell har därefter fått en genomsnittsbedömning av de antal tester de varit med i.
Sammanställningen hittar du längst ner i denna artikel. Häng med – vi börjar nerifrån:
Plats 15 – Renault Zoe
Genomsnittsbetyg: 59,2 av 100
Renault Zoe är en småbil med bra räckvidd som är konkurrenskraftig på marknaden. Den har uppdaterats med modern interiör och användarvänlig teknik. Den allmänna bedömningen är att Zoe lämpar sig väl för stadskörning
Trots en något sämre säkerhetsbedömning 2021 anses den vara kapabel och prisvärd. Prestanda och underhållsintervaller är fördelaktiga, men vissa begränsningar som trångt baksäte och ljudnivå på motorväg som bör beaktas.
Sista generationen av pionjären Renault Zoe. Dagens PS
Plats 14 – ORA Funky cat 300 Pro
Genomsnittsbetyg: 66,2 av 100
Kinesiska Ora 300 försöker med sin design att konkurrerar med MG 4 och Kia Niro EV. Omdömet är ett generöst baksätesutrymme, i förhållande bra bagageutrymme och bra fjädringskomfort.
Synpunkterna kan sammanfattas i en avdomnad styrkänsla och udda skärm och menysystem som kräver inkörning. Med bra garantier kan Ora 300 locka köpare som söker ett prisvärt och unikt alternativ på elbilsmarknaden.
Plast 13 – Mazda MX-30
Genomsnittsbetyg: 68,4 av 100
Trots en modell som kvalitetsmässigt slår alla på fingrarna på denna lista så har det gemensamma omdömet från alla biltester mediokert.
Främst är det räckvidden alla har har synpunkter på i alla tester. Detta trots att räckvidden med god marginal täcker den genomsnittliga resvägen. Med större batterikapacitet hade den trevliga modellen hamnat betydligt högre på den här listan.
Plats 12 – Peugeot e-208
Genomsnittsbetyg: 69,1 av 100
Peugeots e-208 genomgår har fått en ansiktslyftning för att locka befintliga kunder och hålla jämna steg med den snabbt föränderliga elbilsmarknaden. Biltesterna uppger att den är stabil och stilig för stadskörning med ökad räckvidd, framstår priset som högt jämfört med konkurrenter.
Peugeot var tidigt ute med elbilsengagemang och lanserade E-208 redan 2019, senare uppdaterad med ny batteri- och motorversion. Men marknaden har utvecklats snabbt, och E-208 står inför konkurrens från mer prisvärda alternativ.
Plats 11 – Honda e
Genomsnittsbetyg: 69,2 av 100
Charmtrollet Honda e utmärker sig genom sin omisskännliga karaktär och design. Vi fick dock under hösten informationen om att den kommer sluta säljas i Europa.
Oklart är varför då den passar bra för kortare pendling präglas av modern teknik och digital innovation som fått positiva omdömen för sin stil och funktionalitet som väl klarar att konkurrera med flertalet bilar på denna lista.
Kan vara värt att hålla ögonen på då den prismässigt antagligen kommer dala efter beslutet.
Plats 10 – Citroen e-C4
Genomsnittsbetyg: 70,2 av 100
Citroen har valt att positionera ë-C4 som den bekväma elbilen. Något som produktchefen Laurance Hansen var tydlig med vid lanseringen då han lovade att ë-C4 skulle vara ”en ny standard för klassen när det kommer till komfort”. Något som de som testat e-C4 uppfattat positivt.
Plats 9 – Mini Cooper electric
Genomsnittsbetyg: 70,4 av 100
Mini Electric har behållt det charmiga hos en vanlig Mini Cooper S, men med snabbare acceleration och inga utsläpp. Trots begränsad räckvidd anpassar den sig väl till Mini-ägares dagliga körsträcka.
Över lag positiva omdömen bortsett från räckvidden. Nu sägs BMW förbättra räckvidden under nästa år, men det kan också öka vikt, kostnad och laddningstid.
Plats 8 – BYD Dolphin
Genomsnittsbetyg: 72,2
BYD:s Dolphin är den minsta bilen och det lägsta priset från BYDs stora sortiment. Interiören präglas av billiga hårdplastdetaljer och trots sin storlek upplevs den inte effektivt utnyttjad.
Har fått återkommande kommentarer om förvirrande förarupplevelsen med en liten instrumentbräda och slumpmässigt placerade kontroller, vilket försämrar användarvänligheten.
Plats 7 – Peugeot e-2008
Genomsnittsbetyg: 73,8 av 100
Peugeot e-2008, är en smart och trendig elbil som får blandade recensioner som familjebil.
Trots dess storlek och effektiva eldrift har den begränsad räckvidd i förhållande till sin storlek och lämnar osäkerhet kring modell som huvudbil för en familj.
Plats 6 – Nissan Leaf
Genomsnittsbetyg: 74,1 av 100
Nissan Leaf har både fördelar och brister. Interiören kritiseras för obekväma stolar och en föråldrad förarmiljö med ologisk placering av knappar. Trots dess kompakta design erbjuder den tillräckligt med utrymme för två vuxna och två barn.
Dess begränsade räckvidd och långsamma laddning jämfört med konkurrenter lyfts fram. Det positiva inkluderar dock det överkomliga priset och säkerhetsfunktioner. Nissan Leaf är ett budgetalternativ för dem som prioriterar pris och fem sittplatser.
Gasen i botten för Nissan som ökar produktionen av elbilar. Dagens PS
Plats 5 – Fiat 500e
Genomsnittsbetyg: 75,0 av 100
Fiat 500e finns i tre varianter. Omdömet är att den ligga elbilen är överraskande bra på motorvägen med en toppfart på 150 km/h och tyst körning.
Räckvidden enligt WLTP är 32 mil Stadstrafik ger ytterligare 10 mil vilket gör den till en perfekt modell i storstäderna. Något som även försäljningssuccén i Europa visat.
En elbil som är en dröm i stan. Dagens PS
Plats 4 – Huyndai Kona electric
Genomsnittsbetyg: 77,3 av 100
Hyundai Kona Electric har utvecklats från att vara en nichelektrisk modell till att bli central i utbudet. Trots att elbilar var överkomliga fem år sedan är marknaden nu annorlunda.
Designmässigt bryter Kona med konventioner och erbjuder en futuristisk framtoning med rundad nos och markerade linjer.
Trots att den nya generationen behåller längden, har den blivit bredare och högre med ökad hjulbas, vilket förbättrar kupén är några kommentarer kring denna populära modell.
Kan Kona Electric vara för djärv för sitt eget bästa? Dagens PS
Plats 3 – Volkswagen ID3
Genomsnittsbetyg 77,7 av 100
Trots att försäljningssiffrorna varit starka har ID.3 förlorat titeln som Sveriges mest sålda elbil.
Volkswagen har nu genomfört förbättringar, särskilt inom interiören, där materialval och premiumkänsla har prioriterats vilket många journalister uppskattat.
Sammanfattningsvis är den senaste versionen av Volkswagen ID.3 en förbättring jämfört med den ursprungliga modellen. Trots vissa kvarstående utmaningar har man lyssnat på kundernas feedback och genomfört nödvändiga förändringar för att öka attraktiviteten på marknaden.
Uppdaterade Volkswagen ID.3 missar målet. Dagens PS
Plats 2 – MG4
Genomsnittsbetyg: 78,6 av 100
MG4 är en konkurrenskraftig modell inom småbilssegmentet och positionerar sig som ett starkt kinesiskt varumärke på den europeiska marknaden.
Även om infotainmentsystemet behöver förbättring, sätter MG4 en stark ton med sin unika design och prestanda.
Företaget har visat sig förstå europeiska kunders preferenser och förväntas överleva och växa på den europeiska marknaden.
Så mycket kostar elektriska MG4. Dagens PS
Vinnaren 2023 – Cupra Born
Genomsnittsbetyg: 82,8 av 100
Det är svårt att värja sig mot statistiken från tretton genomförda biltester av duktiga biljournalister från Norden, England och Tyskland.
Statistiskt är Cupra Born en överlägsen vinnare
Med ett genomsnittsbetyg från alla tester på hela 82,2 av 100 är Cupra Born en överlägsen vinnare.
Bland dess fördelar framhålls designen, särskilt i jämförelse med sin tekniska kusin, Volkswagen ID.3. Interiören upplevs mer attraktiv med sportstolar, kopparfärgade detaljer och moderna mönster på instrumentpanelen.
Prestandan jämförs med ID.3 och noteras som till stora delar likvärdig, men Cupra Born erbjuder en boostfunktion som lyfter de sportiga ambitionerna och ger en acceleration från 0 till 100 km/h på 6,6 sekunder.
Elbilen som tuffat till sig. Dagens PS
Sammantaget visar det att Cupra Born är en värdig vinnare av “Bäst i alla tester” och ett starkt val i kompaktklassen med en fördelaktig kombination av prestanda, design och ekonomi.
Bäst i alla tester: Bästa elbil under 500 000 kr
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.