Dagens PS

Avskedet: Sista Chiron någonsin

Bugatti Chiron L'Ultime. Den välkända fronten speglar sig i sin egen glans. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L'Ultime. Den välkända fronten speglar sig i sin egen glans. (Foto: Bugatti)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 maj 2024Publicerad: 31 maj 2024

Sista Chiron någonsin, enligt Bugatti i alla fall. Dena specialbyggda L’Ultime är något alldeles extra och vi vet inte vem som köpt den.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Precis som Veyron har Chiron gett upphov till fler specialutgåvor och enstaka exemplar än vi kan räkna. Men i dag tar det slut eftersom Bugatti precis har presenterat den sista bilen, eller?

Passande nog har Bugatti i alla fall döpt den till L’Ultime. Den ska hylla den monegaskiska föraren Louis Chiron, och är den sista hyperbilen med hans namn. Om det här skriver Motor 1.

Bugatti Chiron L'Ultime. Den snygga toningen mellan de blåa nyanserna är läcker. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L’Ultime. Den snygga toningen mellan de blåa nyanserna är läcker. (Foto: Bugatti)

Inspirerad av originalet

Chirons epilog, baserad på Super Sport, tar efter originalbilen med en lackering inspirerad av fordonet som visades på bilsalongen i Genève 2016.

Några bilder som Bugatti publicerat visar inspirationskällan för bil nummer 500. Den speciella lackeringen går från French Racing Blue till Atlantic Blue.

Denna tvåfärgade look lyser upp med handskrivna namn samt viktiga händelser och platser från de åtta åren sedan bilens lansering.

Bugatti Chiron L'Ultime. Vrålsnygga fälgar på det här exemplaret. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L’Ultime. Vrålsnygga fälgar på det här exemplaret. (Foto: Bugatti)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Minnesvärda platser och händelser

Den sista upplagan smyckas med texter som markerar dess bedrifter: Ehra-Lessien, där den nådde 304 mph, Paul Ricard, där den testades, Genève, där den debuterade, och Chantilly, där den visades upp –gång på gång.

Bugatti har också skrivit ned Château Saint Jean och Cape Canaveral som en hyllning till platser där utvalda kunder njöt av Chirons topphastighet.

Bugatti Chiron L'Ultime. Här ser ni alla ord som skrivits på bilen. Det är namn, platser och händelser som har en betydelse för just Chiron. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L’Ultime. Här ser ni alla ord som skrivits på bilen. Det är namn, platser och händelser som har en betydelse för just Chiron. (Foto: Bugatti)

Speciella detaljer

För att understryka poängen har “500” handskrivits på undersidan av den bakre vingen samt på hjulkapslarna.

Dessutom är den placerad framför bakhjulen och har blivit ingraverad på motorkåpan av det monstruösa fyrturboladdade 8,0-liters W-16-motorn.

Bugatti missade inte heller att sätta den franska flaggan på sidospeglarna för att referera till Chirons ursprungsland.

ANNONS
Bugatti Chiron L'Ultime. Ready, set, go! En slimmad cockpit. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L’Ultime. Ready, set, go! En slimmad cockpit. (Foto: Bugatti)

Hemlig köpare

Bugatti avslöjar inte vem som äger den här avskedsutgåvan.

Man misstänker att det kan vara någon från USA, med tanke på de orange sidomarkeringarna. Även om just detta tekniskt sett är den sista Chiron-märkta bilen, är det inte slutet på Chiron-eran.

Bugatti tillverkar fortfarande Mistral roadster, 99 enheter, och den banexklusiva Bolide, 40 enheter, båda baserade på Chiron.

Bugatti Chiron L'Ultime. Inte så pjåkig, men vem äger den? (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L’Ultime. Inte så pjåkig, men vem äger den? (Foto: Bugatti)

Nästa kapitel

Företagets helt nya bil kommer att ha premiär i juni med en V-16 motor. Ja, en V-16.

ANNONS
Bugatti Chiron L'Ultime. Den läckra vingen får så klart också #500. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L’Ultime. Den läckra vingen får så klart också #500. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L'Ultime, där man handskrivit 500 på en hel del ställen på bilen. (Foto: Bugatti)
Bugatti Chiron L’Ultime, där man handskrivit 500 på en hel del ställen på bilen. (Foto: Bugatti)

Läs även: Bugatti trotsar förbud: Vill bygga bensinmackar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS