“Det är lysande, Sickan!” hade nog Vanheden brustit ut om han också befann sig i Audis utvecklingscentrum för ljus, precis som jag gjorde en solig försommardag i Ingolstadt. Jag hade blivit inbjuden av Audi att närvara på en djupdykning i deras ljusteknologi, en beståndsdel hos Audi som är lika viktig som kolsyra för Coca Cola.
Vi blickar in framtidens bilbelysning med Audi
Mest läst i kategorin
Det senaste inslaget i ljusbranschen går hand i hand med digitaliseringen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur ljus framtiden de facto är.
Säkerhet framför allt
Cesar Muntada, chef för ljusdesign på Audi, konstaterar att ”ljus är säkerhet, känsla, och information”. Säkerhetsaspekten är given – utan ljus ser man inte ett smack – och när det gäller känsla gör Audi en tydlig koppling till sitt designspråk – ”Audi är ett designmärke” fortsätter han.
”Det är viktigt för varumärkesidentifieringen vilket innebär att ljusdesign och ljusteknologi går hand i hand på Audi”. Så sant som det är sagt.
Stephan Berlitz, chef för ljusinnovation och funktioner på Audi, och Cesar Muntada, den ovannämnda ljusdesignchefen har ett närmare samarbete än Asterix och Obelix. Vad innebär då digitaliseringen av ljus?
När det kommer till just säkerhet kan användningen av ljus exempelvis uppmärksamma andra bilister om olika faror som väntar och även använda symboler för att kommunicera i trafiken.
Det som sätter stopp för just den aspekten är byråkratiska hinder, något som Audi dock är vana vid och jobbar ständigt med att bekämpa. Ett praktexempel är dynamiska blinkers som förtydligar faktumet att en bil exempelvis ska byta fil. Mer om vad framtiden kan komma att erbjuda längre ner.
Nya Audi A8 visar vägen
Nya Audi A8 har digitala ljus både fram och bak. Baktill finner man så kallade OLED-lampor och är en bestående del av Audis sätt att vara mer premium.
Man kan exempelvis välja vilken ljussignatur som bilen ska ha baktill, något som med andra ord gör det svårare att identifiera vilken modell det rör sig om nattetid.
Framtiden ser ljus ut
Som nämnt ovan är det just lagstiftning som är det största hindret när det kommer till att utveckla ljus. Tillsammans med andra biltillverkare jobbar Audi hårt med att göra byråkratin mer progressiv för att maximera ljusets potential.
Det framtiden är tänkt att erbjuda är fler sätt att kommunicera med hjälp av ljus, allt för att öka säkerheten och kommunikationen mellan bilar, inte minst när självkörande bilar blir normen. Det handlar om att kommunicera med både andra bilar, motorcyklar, lastbilar, fotgängare, cyklister och dylikt.
Förhoppningen är att kunna implementera färger i ljusen – i dagsläget får man bara ha vitt ljus – och som sagt använda sig av olika symboler för att varna för exempelvis halka eller trafik. OLED-lampor används i både mobiltelefoner och i lampor.
I dagsläget avger inte skärmar den ljusstyrka en bil behöver men vi är på väg mot en framtid där en lampa tekniskt sätt kan användas som en skärm och vice versa.
På plats i Ingolstadt fanns Audi A6 e-tron concept vars framlyktor kan användas som en projektor där man kan spela TV-spel. När man laddar framtidens elbil kanske man kan spela TV-spel och titta på film med hjälp av lyktorna fram med andra ord. I dagens bilar kan i stället lyktorna fram projicera symboler.
Framåt marsch i ljusets hastighet
Utvecklingen av ljus går i, öh, ljusets hastighet och är en fantastiskt viktig del för bilindustrin. Audi var tidigt ute med att göra ljus till en del av sin varumärkesidentitet.
Så tidigt som 2004 erbjöds toppmodellen A8 W12 med LED-lampor. Enligt Audi befinner vi oss mitt i en så kallad ljusrevolution, något de otaliga Audi-potentaterna med diverse titlar blev alldeles lyriska över.
Där skon klämmer som mest är egentligen mellan Audis ambitioner och många marknaders restriktioner. Rent teknologiskt har vi kommit väldigt långt på den europeiska marknaden medan den nordamerikanska – en av Audis viktigaste – ligger ruskigt långt efter.
Summan av kardemumman
Framtidens självkörande bilar innebär att ljus har blivit en ännu viktigare beståndsdel i kommunikationen både mellan bilar men även mellan fotgängare, cyklister och annat som rör sig på vägarna.
Digitaliseringen av ljus är i full gång och en del av branschen som tveklöst kommer att vara rejält viktig för bilismens utveckling; här handlar det om att både verka och synas. En sak är säker, framtiden ser väldigt ljus ut.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.