Audi satsar stenhårt på Dakarrallyt – målsättningen är att kamma hem vinsten med deras elektrifierade rallybil, Audi RS Q e-tron E2. Ett av tre team inför Dakar består av Mattias Ekström och Emil Bergkvist. Vi intervjuade dem i samband med målgången i Saudiarabien.
Audis svenska Dakarteam: “Det har varit för dåligt"
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare intervjuat Mattias och Emil i Marocko i samband med att de övade inför årets upplaga av det notoriskt tuffa ökenrallyt.
Då såg det minst sagt lovande ut – Audis stall består av extremt kvalificerade förare och märket har resurser som många andra lag bara kan drömma om.
Det gick emellertid inte som planerat för Audi och de enda som kom hela vägen in i mål under Dakar var svenskarna Mattias och Emil.
Två veckor av adrenalin
Det är två trötta racingförare vi möter vid målgången i Dammam, Saudiarabien. ”Man har haft ett ständigt adrenalinrus i två veckors tid, nu är man helt slut” berättar Emil.
Totalt under Dakar 2023 har de avverkat 900 mil bakom ratten på sin Audi RS Q e-tron.
Hälften av sträckorna är i form av tävlingssträckor och hälften i form av transportsträckor. ”Att köra på allmän väg medför helt andra utmaningar” förklarar Mattias.
Det är en fråga om att allmänheten blir alldeles till sig när de ser en tvättäkta Dakarrallybil köras på allmän väg.
På tävlingssträckorna kantas dessutom rutterna av åskådare som verkar tävla i hur nära bilarna de kan komma.
En italiensk åskådare blev ihjälkörd av en lastbil under årets upplaga. De finns inga regelrätta rutter, utan det är upp till Emil, kartläsaren, att se till att Mattias kör rätt.
Full tillit
”99 procent av tiden är jag tyst. Om Emil säger något, då gör jag det – vi jobbar väldigt bra tillsammans”.
Att sitta i en bil tillsammans under två veckors tid med konstant sömnbrist är som gjort för att man ska gå varandra på nerverna.
Men Mattias och Emil är bästa vänner och är som klippta och skurna för sina roller.
De två svenskarna var det enda Audi-teamet (av tre) som gick i mål, trots att övriga stallkamrater består av bland andra Carlos Sainz Sr. och självaste Mr. Dakar – Stéphane Peterhansel. ”För vår del är det skönt att gå i mål, men man känner ju såklart för de andra förarna”.
De andra Audi-teamen tvingades bryta efter olyckor men oturen stannade inte där, utan även Mattias och Emil fick en rad problem: ”Det största problemet var bärarmen som tog tre timmar att åtgärda, termostat som tog två timmar och ett elektriskt problem som tog 40 minuter”.
5 timmar och 40 minuter med problem är mycket – de låg totalt 6 timmar och 51 minuter bakom ettan, Nasser Al-Attiyah.
Dakar är världens tuffaste rally
Utan problemen hade de kommit på en andraplats men det är just sådana utmaningar som gör Dakar till Dakar.
Både Mattias och Emil är överens om att de vill träna mycket mer och en stor frustration ligger i att Dakarrallyt endast avgörs en gång per år.
”Det är mycket resurser bakom när man kör med Audi, så förväntningarna var höga när vi kom hit” berättar Emil. Mattias fortsätter: ”Det är ingen lätt sport att hoppa in i, det tar en stund att komma in i”.
“Det har varit för dåligt enkelt, mycket smågrejer som måste åtgärdas inför nästa år” menar Emil. Det gäller både bilen och lagkänslan.
”Vi har visat vad bilarna går för men har inte haft turen på vår sida. Samtidigt är ambitionerna höga inför nästa år” avslutar Mattias.
Audi ska satsa allt 2024 innan de drar sig ur Dakarrallyt och i stället vänder blad och satsar på Formel 1-säsongen inför 2026.
Läs även: Svenskar i topp för Audi i Dakar 2023
Läs även: Audi vill vinna Dakar 2023 med elbil
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.