Dagens PS

Audis nya elbil: Lyx och prestanda i harmoni

En rad snygga rumpor av Audis på laddning. (Foto: Audi)
En rad snygga rumpor av Audis på laddning. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 sep. 2024Publicerad: 18 sep. 2024

Audi RS e-tron GT Performance: Elbil med 680 kW och 0-100 km/h på 2,9 sekunder. En ny era av elektrisk prestanda.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Audi har äntligen lanserat sin mest kraftfulla bil hittills – RS e-tron GT Performance.

Som den första helt elektriska modellen i den prestigefyllda RS-serien har den tagit sin tid, men resultatet är ändå onekligen imponerande.

Två kraftfulla elmotorer

RS e-tron GT Performance drivs av två elmotorer, en på varje axel.

Den bakre motorn är en nyutvecklad enhet som levererar hela 415 kW (556 hästkrafter), medan den främre motorn bidrar med 252 kW (338 hästkrafter).

Formerna på denna modell är underbara. Strömlinjeformade och sexiga. Okej, jag är lite förtjust i just denna. (Foto: Audi)
Formerna på denna modell är underbara. Strömlinjeformade och sexiga. Okej, jag är lite förtjust i just denna. (Foto: Audi)

Tillsammans ger de en häpnadsväckande effekt på 680 kW (925 PS eller 912 hästkrafter) i Launch Control-läge.

Detta katapulterar bilen från 0 till 100 km/h på officiella 2,9 sekunder, men tester har visat att den klarar det ännu snabbare – på bara 2,4 sekunder.

Den bakre motorn har inte bara blivit kraftfullare utan också lättare och mer kompakt. Den har bantats med hela 10 kg jämfört med tidigare versioner, vilket bidrar till bilens prestanda.

ANNONS
Åh, jag är en sucker för grönt och denna är bland det vackrare. (Foto: Audi)
Åh, vi älskar grönt, och denna är bland det vackrare. (Foto: Audi)
ANNONS

Senaste nytt

Räckvidd och laddning

RS e-tron GT Performance har ett batteripaket på 105 kWh som ger en räckvidd på upp till 533 km.

När det är dags att ladda stöder bilen upp till 320 kW DC-laddning, vilket innebär att du kan ladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter.

Avancerad värmehantering

Bilen är utrustad med ett toppmodernt termiskt styrsystem som säkerställer optimal prestanda även under krävande förhållanden.

Systemet reglerar temperaturen på batteriet, motorerna och interiören på ett intelligent sätt, vilket möjliggör kontinuerlig högpresterande körning utan överhettning.

Läs också: Nya Audi Q5: Större och smartare – men har du råd?

Precision och smidighet

ANNONS

RS e-tron GT Performance lovar den precision och smidighet som förväntas av en RS-modell, tack vare sitt avancerade fjädringssystem.

Standardluftfjädringen med 2-kammar-/2-ventilsteknik ger en balanserad kombination av komfort och sportighet.

18 minuter räcker för 80%. (Foto: Audi)
18 minuter räcker för 80%. (Foto: Audi)

För förare som söker ännu mer responsivitet finns ett aktivt fjädringssystem tillgängligt som tillval, vilket möjliggör individuell kontroll av varje hjul.

Lyxig interiör

Interiören i RS e-tron GT Performance är lika imponerande som dess prestanda. Bilen har 18-vägs justerbara säten med inlägg i matt kolfiber och sömmar i Serpentine Green.

Pris och tillgänglighet

Med ett startpris på 1 860 000 kronor är den första elektriska RS-modellen ett tydligt statement från Audi.

Visst, den är inte billig, och om du kryssar i alla tillval kan priset snabbt stiga till över 2 miljoner kronor.

ANNONS

Men detta är trots allt den allra första helt elektriska RS-modellen, och för Audi-entusiaster är det värt varenda krona.

Bilen kan beställas redan nu.

Fakta: Audi RS e-tron GT Performance

    • Drivlina: Två elmotorer (en på varje axel)

    • Effekt: 680 kW (925 PS) i Launch Control-läge

    • Acceleration 0-100 km/h: 2,9 sekunder (officiellt), 2,4 sekunder (testat)

    • Batteri: 105 kWh

    • Räckvidd: Upp till 533 km

    • DC-laddning: Upp till 320 kW (10-80% på 18 minuter)

    • Fjädring: Luftfjädring med 2-kammar-/2-ventilsteknik (standard), aktivt chassi (tillval)

    • Interiör: 18-vägs justerbara säten med inlägg i matt kolfiber och sömmar i Serpentine Green

    • Pris: Från 1 860 000 kronor

Övrig information

    • Nyutvecklad bakre elmotor med högre effekt och lägre vikt

    • Förbättrad bromsenergiåtervinning (upp till 400 kW)

    • Anpassad värmehantering för stabil högre effekt

    • Ny cellkemi i batteriet för högre energiinnehåll och laddströmmar

    • Push-to-pass-funktion för extra effektökning i 10 sekunder

    • Aktivt chassi och Audi drive select med fritt konfigurerbara RS-lägen

    • Högprestandadäck för bättre grepp eller däck med längre räckvidd

    • Kolfiberkamouflage som tillval för exteriör och interiör

    • Ny exteriörlack Bedford Green exklusivt för Performance-modellen

    • Sportig ljudkuliss som förfinats i detaljerna

    • Småserietillverkning på Böllinger Höfe med hög precision och kvalitet

Elförbrukning och utsläppsvärden blandad körning (WLTP):

Audi RS e-tron GT performance: kWh/100 km: 20,8–18,7

Audi S e-tron GT: kWh/100 km: 19,7–18,0

Audi RS e-tron GT: kWh/100 km: 21,1–18,4


Audi-arbetare i desperation: “Det är tortyr”

Bryssel kokar av ilska. Tusentals arbetare har tagit till gatorna i ett ursinnigt uppror mot den hotande nedläggningen av Audi bilfabrik. Demonstranterna,

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]