Audi RS e-tron GT Performance: Elbil med 680 kW och 0-100 km/h på 2,9 sekunder. En ny era av elektrisk prestanda.
Audis nya elbil: Lyx och prestanda i harmoni
Mest läst i kategorin
Audi har äntligen lanserat sin mest kraftfulla bil hittills – RS e-tron GT Performance.
Som den första helt elektriska modellen i den prestigefyllda RS-serien har den tagit sin tid, men resultatet är ändå onekligen imponerande.
Två kraftfulla elmotorer
RS e-tron GT Performance drivs av två elmotorer, en på varje axel.
Den bakre motorn är en nyutvecklad enhet som levererar hela 415 kW (556 hästkrafter), medan den främre motorn bidrar med 252 kW (338 hästkrafter).
Tillsammans ger de en häpnadsväckande effekt på 680 kW (925 PS eller 912 hästkrafter) i Launch Control-läge.
Detta katapulterar bilen från 0 till 100 km/h på officiella 2,9 sekunder, men tester har visat att den klarar det ännu snabbare – på bara 2,4 sekunder.
Den bakre motorn har inte bara blivit kraftfullare utan också lättare och mer kompakt. Den har bantats med hela 10 kg jämfört med tidigare versioner, vilket bidrar till bilens prestanda.
Senaste nytt
Räckvidd och laddning
RS e-tron GT Performance har ett batteripaket på 105 kWh som ger en räckvidd på upp till 533 km.
När det är dags att ladda stöder bilen upp till 320 kW DC-laddning, vilket innebär att du kan ladda från 10 till 80 procent på bara 18 minuter.
Avancerad värmehantering
Bilen är utrustad med ett toppmodernt termiskt styrsystem som säkerställer optimal prestanda även under krävande förhållanden.
Systemet reglerar temperaturen på batteriet, motorerna och interiören på ett intelligent sätt, vilket möjliggör kontinuerlig högpresterande körning utan överhettning.
Läs också: Nya Audi Q5: Större och smartare – men har du råd?
Precision och smidighet
RS e-tron GT Performance lovar den precision och smidighet som förväntas av en RS-modell, tack vare sitt avancerade fjädringssystem.
Standardluftfjädringen med 2-kammar-/2-ventilsteknik ger en balanserad kombination av komfort och sportighet.
För förare som söker ännu mer responsivitet finns ett aktivt fjädringssystem tillgängligt som tillval, vilket möjliggör individuell kontroll av varje hjul.
Lyxig interiör
Interiören i RS e-tron GT Performance är lika imponerande som dess prestanda. Bilen har 18-vägs justerbara säten med inlägg i matt kolfiber och sömmar i Serpentine Green.
Pris och tillgänglighet
Med ett startpris på 1 860 000 kronor är den första elektriska RS-modellen ett tydligt statement från Audi.
Visst, den är inte billig, och om du kryssar i alla tillval kan priset snabbt stiga till över 2 miljoner kronor.
Men detta är trots allt den allra första helt elektriska RS-modellen, och för Audi-entusiaster är det värt varenda krona.
Bilen kan beställas redan nu.
Fakta: Audi RS e-tron GT Performance
-
- Drivlina: Två elmotorer (en på varje axel)
-
- Effekt: 680 kW (925 PS) i Launch Control-läge
-
- Acceleration 0-100 km/h: 2,9 sekunder (officiellt), 2,4 sekunder (testat)
-
- Batteri: 105 kWh
-
- Räckvidd: Upp till 533 km
-
- DC-laddning: Upp till 320 kW (10-80% på 18 minuter)
-
- Fjädring: Luftfjädring med 2-kammar-/2-ventilsteknik (standard), aktivt chassi (tillval)
-
- Interiör: 18-vägs justerbara säten med inlägg i matt kolfiber och sömmar i Serpentine Green
-
- Pris: Från 1 860 000 kronor
Övrig information
-
- Nyutvecklad bakre elmotor med högre effekt och lägre vikt
-
- Förbättrad bromsenergiåtervinning (upp till 400 kW)
-
- Anpassad värmehantering för stabil högre effekt
-
- Ny cellkemi i batteriet för högre energiinnehåll och laddströmmar
-
- Push-to-pass-funktion för extra effektökning i 10 sekunder
-
- Aktivt chassi och Audi drive select med fritt konfigurerbara RS-lägen
-
- Högprestandadäck för bättre grepp eller däck med längre räckvidd
-
- Kolfiberkamouflage som tillval för exteriör och interiör
-
- Ny exteriörlack Bedford Green exklusivt för Performance-modellen
-
- Sportig ljudkuliss som förfinats i detaljerna
-
- Småserietillverkning på Böllinger Höfe med hög precision och kvalitet
Elförbrukning och utsläppsvärden blandad körning (WLTP):
Audi RS e-tron GT performance: kWh/100 km: 20,8–18,7
Audi S e-tron GT: kWh/100 km: 19,7–18,0
Audi RS e-tron GT: kWh/100 km: 21,1–18,4
Audi-arbetare i desperation: “Det är tortyr”
Bryssel kokar av ilska. Tusentals arbetare har tagit till gatorna i ett ursinnigt uppror mot den hotande nedläggningen av Audi bilfabrik. Demonstranterna,
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.