Här bjuder vi på en föraning av de kommande modeller som Audi väntas pressa ut under kommande år. Det blir både el, bensin, diesel och hybrider.
Audis framtidsplaner: Här är alla nya modeller
Mest läst i kategorin
Audi har inlett en ambitiös modelloffensiv som skapar vågor i bilvärlden.
Den tyska biljätten lanserar inte bara fyra nya elbilar, utan presenterar även spännande nyheter inom förbränningsmotorer.
Utmaningen är stor, men Audi visar att de är fast beslutna att behålla sin ledande position i premiumsegmentet, enligt Automobilwoche.
Elbilar i snabb takt
Först ut är fyra efterlängtade elbilar: Q6 e-tron, Q6 Sportback e-tron, A6 e-tron och A6 Avant e-tron. Samtliga modeller bygger på den nya PPE-plattformen (Premium Platform Electric), som tyvärr är över två år försenad.
Trots förseningen är förväntningarna höga på dessa elbilar, som ska ge Audi en starkare position på den växande elbilsmarknaden.
Senaste nytt
A5 banar väg för ny teknik
I november lanseras nya Audi A5, den första modellen baserad på den nya PPC-plattformen (Premium Platform Combustion).
PPC är en vidareutveckling av MLB evo och möjliggör elektrifierade drivlinor som MHEV plus. Audi är unika genom att placera elmotorn vid den bakre transmissionsutgången, vilket förväntas öka effektiviteten. Initialt kommer tekniken att användas i en tvåliters dieselmotor och en treliters V6-bensinmotor.
Nästa år kommer A5 även som laddhybrid i två prestandanivåer, kombinerat med både fyrcylindriga motorer och V6.
Audi uppger att den elektriska räckvidden kommer att överstiga 100 kilometer.
Audi Q5 – en storsäljare förnyas
Även nya Q5, som lanseras under våren, använder PPC-plattformen. Q5 är en av Audis mest framgångsrika modeller och har sålt i över 350 000 exemplar bara i Tyskland sedan lanseringen 2008.
Designen har utvecklats evolutionärt, men bakdelen har fått en ny, lite ovanlig form. Produktionen av Q5 fortsätter i San José Chiapa i Mexiko.
En Sportback-version kommer hösten 2025.
Nyheter i snabb följd
Under 2025 kommer Audi att lansera en rad nya modeller. A7, som också bygger på PPC-plattformen, får troligtvis en treliters V6-motor (EA839 evo) istället för den tidigare fyraliters åttacylindriga motorn (EA825) i toppversionerna.
Avant-modellen lanseras sommaren 2025, följt av sedanen några veckor senare.
I slutet av nästa år kommer nya Q3, som fortfarande baseras på MQB evo-plattformen. Under huven finns endast fyrcylindriga motorer. Sportback-varianten är planerad till början av 2026.
Q7 och Q4 förnyas
Samma år, 2026, förväntas tredje generationen av Q7.
Drivlinorna, inklusive elektrifierade diesel- och bensinmotorer samt laddhybrider, kommer sannolikt att vara desamma som i A7.
Slutligen planeras en ny version av den elektriska Q4, baserad på MEB evo-plattformen. Den nya Q4 kommer att ha längre räckvidd och snabbare laddning. Det verkar som att Audi inte kommer att erbjuda en Sportback-version av Q4 i den här generationen.
Läs även:
Tunnare plånbok för franska lyxlirare. News 55
Saudiarabien lockar tunga namn till “öknens Davos”. Realtid
BYD får underkänt – varning för säkerhetsbrister
Euro NCAP gillar inte alls BYD Atto 3. Nej, den får faktiskt bottenbetyg då förarassistanssystemet inte alls möter kraven. BYD Atto 3, en populär el-suv
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.