Hade Audis marknadsavdelningen varit lite modigare, hade dagens sportbilsvärld troligen sett annorlunda ut.
Audi Spyder – den bortglömda ikonen
Mest läst i kategorin
Ingen minns en fegis. Men kanske är det just fegisarna som skulle lyftas fram mer. För de ickebeslut som följer i deras spår, kan vi lära oss mycket av i dag.
För det är fegisarna som bromsar heller än vågar. Det är fegisarna som drar upp gränser och det är alltid fegisarna som i förlängningen kan vara ett direkt hot mot utvecklingen.
Fråga bara Audi.
1991 var absolut inte ett år som dagens Audi-entusiaster har några direkta minne av. Bortsett från den fantastiska och i dag ikoniska Quattron, var förtegets modellutbud en parad av gäspande tråkig design.
Därför blev det kalabalik när Audis ledning drog av täcket för en ny konceptbil på Frankfurt Motor Show samma år.
Förföriska linjer
Här stod nu en slank, låg och vacker sportbil med linjer och ett stuk som förförde. Stuket var helt rätt modernt, men designavdelningen hade lyckats precis att balansera linjerna så de inte kändes konstiga.
Den blev en snackis direkt.
Här kom tråk-Audi med en bil som många till och med hävdade kunde ge de namnkunniga italienska sportbilstillverkarna en match.
För bilen rymde också på en hemlighet. En hemlighet, som när den avslöjades, lyfte intresset till ännu högre höjder.
För inbäddad bakom sätena fanns en mittplacerad uppstressad variant av bolagets V6:a.
Med 2,8-liters cylindervolym och 12 ventiler och lite annat godis ombord, hade ingenjörerna lyckats pressa ut hela 172 hästar ur maskinen.
Senaste nytt
Vackert namn
Bilen, som fått det vackra namnet Quattro Spyder fick ett fenomenalt mottagande. Publiken var entusiastisk, köparna stod i kö och allt verkade vara upplagt för en försiktig start på produktionen.
Om det inte hade varit för fegisarna.
För trots att allt såg bra ut, drog bolagsledningen till slut i stoppspaken. Audi Quattro Spyder kom aldrig i produktion och den vackra sportbilen ställdes undan på elefantkyrkogården.
Det kom sedan att dröja till 2006 innan projektet åter dammades av och Audi R8 gjorde entré på både mässor och i verkligheten på gatorna.
Men hade inte fegisarna funnits, hade Quattro Spyder förmodligen blivit verklighet.
Och vilket försprång dagens Audi då hade skaffat sig på marknaden.
Här kan du se Spydern in action.
Läs också om dagens Audi Exclusive. Dagens PS.
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.