Dagens PS

Audi skrotar genus-språket – "ingen fattade vad vi menade"

Nu blir det inga tveksamheter, Audi backar och städar upp i språket. (Foto: Audi och Getty Images)
Nu blir det inga tveksamheter, Audi backar och städar upp i språket. (Foto: Audi och Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 18 feb. 2025Publicerad: 18 feb. 2025

Biltillverkaren Audi, med en fabrik i Neckarsulm, har nyligen gjort en helomvändning när det gäller användningen av könsneutralt språk.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Audi kommer inte längre att använda så kallade “genus-gap” i sin skriftliga kommunikation, vilket innebär att man tar bort understrecket i ord som “Mitarbeiter_innen” som kan översättas till typ medarbetare_inna. Inte helt korrekt svenskt språk men för att på något sätt förstå tyska språket. Istället kommer man att använda det könsneutrala ordet “Beschäftigte” (anställda), skriver swr.de.

Ingen förstod det tyska språket

ANNONS

Denna förändring kommer efter att Audi tidigare har hamnat i blåsväder för sitt inkluderande språk. En anställd inom Volkswagen-koncernen, som äger Audi, stämde företaget för att ha använt ett språk som han uppfattade som stötande. Domstolen avslog dock stämningen och Audi fortsatte att använda ett könsneutralt språk.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Rekordår för RLVNC: "Visar att vår affärsmodell fungerar"

14 feb. 2025

Men nu har Audi ändrat sig

Nu, bara två år senare, har alltså Audi ändrat sig. Företaget motiverar sin helomvändning med praktiska skäl. Man menar att det inkluderande språket har skapat problem i mediernas återgivning av pressmeddelanden och att översättningsverktyg och skärmläsare har haft svårt att hantera understicket.

Trots förändringen betonar Audi att man fortfarande värnar om mångfald och att man kommer att fortsätta att använda ett språk som “understryker våra värderingar om jämlikhet och inkludering”.

Fler företag följer efter

Audis beslut är inte unikt. Även andra stora företag, som Ford, Harley-Davidson och Lowe’s, har nyligen dragit tillbaka eller förändrat sina mångfalds-, jämlikhets- och inkluderingsprogram (DEI).

Högerextrema krafter pressar Harley-Davidson

Nyligen har Harley-Davidson hamnat i skottgluggen för högerextrema grupper som anklagar företaget för att vara för “woke”. De här grupperna har startat en

ANNONS

Ford har till exempel meddelat att man kommer att omstrukturera sina DEI-initiativ och att man drar sig ur en framstående ranking av en LGBTQ-organisation. Man kommer även att justera sina företagsrelationer och minska sina uttalanden om “polariserande ämnen”.

Ford skrotar woke-initiativ – struntar i mänskliga rättigheter

En influencer får stora amerikanska bolag som Ford att ta bort sina löften om alla människors rätt till arbete och en inkluderande arbetsplats. Ford Motor

Beslutet kommer efter att en influencer, Robby Starbuck, kritiserat Ford och andra företag för deras “vänstervridna” policies. Starbucks har använt sociala medier för att skapa opinion och pressa företag att ändra sina strategier.

Lämna inte innan du anmäler dig för vårt nyhetsbrev

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

En trend i tiden

Det är tydligt att något är i förändring. Flera stora amerikanska bolag har alltså valt att ta bort sina satsningar på mångfald och inkludering. Tidigare i år rapporterade Dagens PS om att även lastbilstillverkaren Volvo backar från mångfald.

Gemensamt för de berörda företagen är att de fått utstå påtryckningar från inflytelserika personer som motsätter sig den här typen av satsningar. Det är en utveckling som speglar en polarisering i samhället, där frågor om mångfald och inkludering blivit alltmer politiserade.

Bensinbilar gör comeback – tillverkarna vänder om i el-racet

Bilindustrin står inför en oväntad vändning. Flera stora tillverkare, som tidigare satsat helhjärtat på elbilar, reviderar nu sina strategier. Minskad

ANNONS

Läs också:

Spola storbanken: Tre bästa bankerna för ditt privata sparande. News 55

Europas försvarsindustri mot rekordnivåer: “Ny krisperiod”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS