Sensommaren 2019 visade Audi upp sin senaste generation av den smått brutala RS6 som till skillnad från den tidigare generationen delar allt utom bakpartiet med RS7. Med ny design både exteriört och interiört samt ett makalöst ljud, vänder den sig till konnässörer med lastbehov.
Test: Audi RS6 – snabbaste kombin är brutal
Mest läst i kategorin
När jag fick förmånen att testa nya RS7 på vägar i mina gamla hemtrakter runt Heidelberg, imponerades jag inte bara av den brutala prestandan utan även av den härliga väghållningen som fyrhjulsstyrningen bidrog med. Den var inte bara snabb rakt fram utan även i kurvorna som den hanterade helt utan dramatik.
Audi RS6 är tekniskt rakt igenom samma bil men med en kombi-bakdel som gör att modellen inte bara blir mer praktisk utan även ger den ett massivare utseende bakifrån. RS6 är den Audi-modell som lockar fram mest vill-ha-begär bland deras digra utbud av modeller och så har det varit i många år. Inte bara hos mig utan även bland bilälskare som uppskattar sportig design, prestanda och ett läckert ljud när man accelererar, allt i en praktisk förpackning.
Eftersom Audi RS6 är identisk med RS7 så rekommenderar jag dig att läsa min test som jag gjorde i september förra året. Där hittar du en komplett beskrivning av utrustning, prestanda och de härliga köregenskaperna som få bilar kan mäta sig med. En upplevelse för de som fortfarande uppskattar att verkligen köra bil istället för att låta sig enbart transporteras.
Nya Audi RS7 – första provkörningen
Sammanfattning
Nya Audi RS6 är inte bara en uppdatering från tidigare modell. Det är en helt ny generation med allt vad teknik och kvalitet innebär. Det är en iögonfallande design med den aggressiva fronten och den breda och rent brutala bakdelen, den som lockar blickarna till sig och får många bilälskare att drömma om sköna långfärder. Men det är ingen billig bil, varken i inköp eller ägandet.
Eftersom den kraftfulla motorn inbjuder till en mer ”aktiv” körning, rusar gärna förbrukningen upp en hel del. Men den går också att köra snålt om man inte hela tiden vill visa omgivningen hur snabb man är. Under den vecka jag hade nöjet att njuta av denna prestanda-kombi så låg min snittförbrukning på 12,6 l/100 km men vid lite försiktigare körning och tack vare den automatiska cylinderavstängningen, så hamnade jag på 9,2 l/100 km. Inte illa för en 600 hk sportbil ”med ryggsäck”.
Audi RS 6 har länge varit en av mina favoriter och den senaste generationen har bara förstärkt min känsla för denna härliga bil. Till dess BMW beslutar sig för att lansera en Touring-version av M5 Competition så står Audi RS6 i en helt egen klass.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 4.0 TFSI V8 twin-turbo med 600 hk och 800 Nm vridmoment. Automatisk cylinderavstängning och 48V mildhybridsystem
Drivning: quattro fyrhjulsdrift med mekanisk sportdifferential
Växellåda: 8-stegad speed tiptronic automat från ZF
Acceleration: 0-100 km/h på 3,6 sek / 0-200 km/h på 12 sek
Toppfart: 280 km/h med RS dynamic package / 305 km/h med RS dynamic package plus (Testbilen)
Blandad förbrukning enl. WLTP: 12,7 l/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 299 g/km
Miljöklass: Euro6-TEMP- EVAP-ISC
Bagagerum: 550-1.680 liter
Tjänstevikt: 2.280 kg
Dragvikt: 2.100 kg
Pris från: 1.138.100 kr (RS dynamic package plus adderar 114.100 kr)
Pris testbilen: 1.607.900 kr
Skatt år 1-3: 19.993 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.