Dagens PS

Audi Q8 e-tron med taktält testat: Definitionen av frihet

Audi Q8 e-tron 55 quattro
Taktält har blivit en allt vanligare syn på vägarna de senaste åren. (Foto: Morgan Petri)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 13 aug. 2023Publicerad: 13 aug. 2023

Audi Q8 e-tron har uppdaterats med framförallt längre räckvidd, perfekt för äventyr med Dometics taktält TRT 140 AIR. Den råkar även vara en av de absolut bästa elbilarna till salu idag.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När kalendern visar juni och solen knappt försvinner bakom horisonten är det många som planerar sitt nästa sommaräventyr.

På senare år har så kallad hemester blivit allt mer populärt och då står bilen ofta i centrum.

Problematiken med eldrivna bilar på längre expeditioner kvarstår till stor del och kan vara avskräckande för nya ägare.

Vi har gett oss ut på äventyr och recenserat nya Audi Q8 55 e-tron med taktält och produkter från Dometic.

Audi Q8 e-tron med Dometic TRT 140 AIR taktält
De kosmetiska förändringarna i fronten är diskreta men snygga. (Foto: Morgan Petri)

Siktet inställt på västkusten

Med toppenväder och en full laddning ska Audi Q8 55 e-tron – som har det större batteriet – kunna avverka cirka 53 mil på en laddning.

De två faktorerna var uppfyllda när vi begav oss från Stockholm, men vi hade även något som är förödande för räckvidden.

I sällskapet fanns fyra personer med medhörande packning för en långhelg på friluftsmässigt vis.

ANNONS

Vidare hade vi med oss en uppsättning produkter från Dometic, däribland ett taktält som totalförstör bilens förmåga att skära genom luften.

I bagageutrymmet hade vi med oss ett gäng produkter från Dometic GO-serien som förvisso är utformade för att passa i en baklucka, men som ändock medför extra vikt och tar plats.

Produkterna i Dometic GO-serien är utformade på så vis att de passar perfekt i bakluckan. (Foto: Morgan Petri)

Audi Q8 e-tron sväljer packningen utan problem. 

Med siktet inställt på Göteborgstrakten – 470 kilometer bort – begav vi oss.

ANNONS

Senaste nytt

Audi Q8 e-trons akilleshäl har opererats bort

Den i särklass största bristen med gamla e-tron var räckvidden. Nu har man jobbat hårt med att förlänga räckvidden med hjälp av ett större batteri och bättre aerodynamik.

Resultatet var tydligt. Med full last och aerodynamik i paritet med en tegelvägg kunde vi med bekväma marginaler ta oss till Ionity i Gränna, 29 mil bort.

Audi Q8 e-tron skryter inte om att vara en elbil och är dessutom riktigt snygg. (Foto: Morgan Petri)
ANNONS

Laddstoppet gick som smort. Vi slapp laddkö och kunde äta lunch medan vår Audi Q8 e-tron fick visa upp sina förbättrade laddegenskaper.

Laddhastigheten har höjts till 170 kW för 55-modellen och effektkurvan har plattats till, vilket blev tydligt när vi närmade oss 80 procent laddning.

Efter att vi var mätta och belåtna behövde vi vänta exakt noll sekunder på att bilen skulle ladda då vi med runt 90 procent laddning hade mer än tillräckligt för den återstående sträckan.

Trots ett stort panoramaglastak och taktält var det tyst inne i bilen. (Foto: Morgan Petri)

Audi Q8 e-tron tar dig dit du vill

Resan till Göteborg gick som på räls och Audi Q8 e-tron är en ruskigt behaglig bil att åka i.

Tystnaden i kupén är ett faktum, taktältet till trots. Komfortnivån är skyhög och man sitter otroligt bra i både fram- och baksäte även om man är tilltagen till längden.

Audi Q8 e-tron interiör
Interiören känns modern och högkvalitativ. (Foto: Morgan Petri)

I jakten på ett bra sovställe körde vi söderut längs med kusten och hittade en alldeles magisk plats strax utanför ett naturreservat vid havet.

ANNONS

Tack vare att Audi Q8 e-tron kommer med höj- och sänkbar luftfjädring som standard kunde vi köra över ojämn terräng utan problem.

Audi Q8 e-tron Dometic GO
Dometic GO-produkerna är riktigt robusta och platseffektiva. (Foto: Morgan Petri)

Livskvalitet

Med ljudet från Kattegatts vågor i bakgrunden slog vi upp bord, stolar och en bänk från Dometic GO-serien på nolltid.

Alla strömbehov täcktes av Dometics PLB40, en batterikub som laddas ur 12V-uttaget i bilen medan man kör. 

Den passiva kylboxen, även den från Dometic, höll allt innehåll kylt i flera dygn utan någon hjälp på traven i en varm miljö.

En välsmakande middag och några rundor kortspel senare var det dags att få upp tältet.

Dometic TRT 140 AIR taktält
Taktältet TRT 140 AIR får sin strukturella styrka från luft. (Foto: Morgan Petri)

Dometic TRT 140 AIR är ett luftigt taktält

ANNONS

Modellen på taktält vi testade heter TRT 140 AIR och är ett uppblåsbart taktält.

Med hjälp av Dometics elektriska luftpump reser sig tältet – som helt och hållet saknar pinnar – inom en minut utan att man själv behöver göra något.

En nackdel med pumpen är att den är lika högljudd som ett stridsflygplan, så välj tidpunkt och plats att slå upp tältet med omsorg.

Väl uppfällt kan man enkelt klättra upp med hjälp av en stege som omges av två förvaringsfickor.

Dometic TRT 140 AIR taktält innuti
De stora öppningsbara partierna ger en riktig panoramavy. (Foto: Morgan Petri)

Inne i taktältet känns det rymligt och den inbyggda madrassen är väldigt bekväm, speciellt med tanke på hur tunn den är. Två vuxna rymms med gott om plats kvar.

Samtliga väggar på TRT 140 AIR går att öppna antingen helt eller med myggnätet i behåll. Tack vare den behagliga temperaturen kunde vi somna med utsikt över Kattegatt.

När solen åter reste sig över horisonten är det bara att öppna en ventil för att hela tältet ska lägga sig platt igen och viks ihop på ett par minuter.

Dometic GO
Dometic GO-produkterna är robusta och förbättrar upplevelsen ute i naturen. (Foto: Morgan Petri)
ANNONS

Summan av kardemumman 

Det råder ingen tvekan om att taktält fullbordar frihetsfaktorn som en bil medför.

Att kunna köra och sova precis där man vill är något alla borde testa.

Är man inställd på att göra det flera gånger så kan man köpa TRT 140 AIR för strax under 30 000 kronor.

Allt man behöver är en bil med takräcke, vilket Audi Q8 e-tron är bra lämpad för.

Den är utan tvekan en av de absolut bästa elbilarna på marknaden idag. 55-varianten framstår dessutom som den mest vettiga med längst räckvidd och tillräcklig prestanda.

I och med den förbättrade räckvidden åtgärdas det största problemet och i övrigt är Audi Q8 e-tron genomgående fantastisk.

Upplevelsen med produkterna från Dometic var fläckfri bortsett från den decibelstarka pumpen.

Är man lite nojig inför att ge sig ut i naturen kan Dometics produkter tveklöst ge hela upplevelsen ett lyft.

ANNONS

Ett taktält står nu på listan över framtida investeringar.

Audi Q8 55 e-tron med taktält
För den som blir det minsta inspirerad av att ge sig ut på biläventyr är taktält ett toppenalternativ. (Foto: Morgan Petri)

Audi Q8 55 e-tron quattro (2023)
Motor: Elmotor fram, bak, 402 hästkrafter, 664 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Toppfart: Begränsad till 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 582 km
Batteristorlek (brutto): 114 kWh
Mått (längd/bredd/höjd): 4915/1937/1619 (1633 suv) mm
Pris: från 1 034 700 SEK (testbil cirka 1 200 000 SEK)

Redaktionens helhetsintryck av Audi Q8 55 e-tron quattro med taktält

Slutbetyg: 5/5

Audi har gett Q8 e-tron ett mycket lyckat ansiktslyft som gör den bestämt långfärdsvänlig. Att då kombinera den med ett taktält från Dometic gör att frihetsfaktorn höjs till nya nivåer. Bilsemestern blir inte mycket bättre än såhär.

Läs även: Mercedes EQE SUV är märkets bästa elbil

Läs även: BMW iX 40 är en av marknadens vettigaste elbilar

Läs även: Har du kört på Sveriges vackraste vägar?

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]