Audi Q3 45 TFSI e och Sportback 45 TFSI e är två tuffa laddhybrider som bygger vidare på den tyska tillverkarens smått imponerande elektrifieringsresa. De båda laddhybriderna levererar en systemeffekt på hela 245 hk och för det dagliga pendlandet utlovas en elräckvidd på upp till 50 km enligt WLTP.
Audi Q3 TFSI e och Sportback TFSI e – två tuffa laddhybrider
Mest läst i kategorin
Laddhybrider har fördelen att de klarar majoriteten av alla vardagskörningar på el och ändå kan användas vid längre resor där det ännu saknas infrastruktur. Det gör dem attraktiva och efterfrågade. Audi ligger långt framme på det området med Audi A3, A6, A8, Q5, Q7 och Q8. Genom att komplettera med Q3 så har Audi placerat sig i framkant.
Upp till 5 mils räckvidd på el, 245 hk systemeffekt
För de flesta kan de dagliga vardagsresorna ske på ren eldrift tack vare en 85 kW synkronmotor och ett 13 kWh batteri som ger en räckvidd på upp till ca 50 km enligt WLTP-mätnormen. Vid de längre resorna står en fyrcylindrig 1.4 TFSI-motor på 150 hk till tjänst. Tillsammans ger de båda drivlinorna 245 hk i systemeffekt och 400 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 7,3 sekunder med en topphastighet på 210 km/h. Med enbart el är maxhastigheten 140 km/h. Enligt WLTP-mätnormen ligger bränsleförbrukningen på 1,7 l/100 km, motsvarande 38 gram CO2-utsläpp vid blandad körning för en standardutrustad bil.
13 kWh batteri med ny cellgeneration
Det kompakta och relativt lätta högvoltsbatteriet är placerat under golvet framför bakaxeln. Tack vare en ny cellgeneration lagrar de 96 prismatiska battericellerna hela 13 kWh. Batteriet har sin egen kylkrets som även kan anslutas till bilens klimatanläggning för att ge effektiv kylning under varmare dagar. Förutom under extremt kalla förhållanden startar Q3 alltid med eldrift.
Fyra effektiva körlägen för olika behov
I Auto Hybrid-läget reglerar systemet själv mellan eldrift och förbränningsmotor för att körsträckan skall bli så effektiv som möjligt och tar då även hänsyn till kartdata och trafikläget om föraren ställt in ett resmål i navigationssystemet. Systemet tar även hänsyn till information från bilens sensorer, så att fartskyltar, rondeller och nedförslut tas med i beräkningen.
Beroende på vägsträckan och förarens preferenser innebär det att bilen antingen frirullar med TFSI-motorn avstängd eller återvinner energi. I många situationen ger elmotorn dessutom extra kraft och stöttar TFSI-motorn, som t.ex. vid omkörning och vid acceleration från låga hastigheter under de få tiondels sekunder som turboladdaren bygger upp trycket. Föraren kan även välja att prioritera eldrift genom att välja EV-läget.
Förutom att välja mellan EV-läge och Auto hybrid genom att trycka på EV-knappen, kan föraren välja mellan ytterligare två lägen i MMI-systemet: Battery Hold och Battery Charge. De ser till att batteriets laddstatus bibehålls alternativt ökas. Föraren kan även påverka bilens karaktär genom att använda Audi drive select.
Genom att väja Dynamic och S-läget i S tronic-växellådan, är det fulla vridmomentet på elmotorn på 330 Nm tillgängligt i upp till 10 sekunder. Så snart foten lämnar gaspedalen växlar elmotorn till rekuperation och återvinner energi i generatorläget. På så sätt kan bilen även bromsas in snabbt med hjälp av elmotorn.
Stark el-återvinning under körning
Oavsett vilken körprofil, återvinner bilen alltid energi när föraren trampar på bromspedalen. Upp till ca 0.3 g – dvs. i de flesta vardagsinbromsningar – används enbart elmotorn för att bromsa in. Det är enbart när inbromsningen är kraftfull som de hydrauliska bromsskivorna används och aktiveras genom en elektrisk bromsservo. Övergången är omärkbar samtidigt som bilen fortsätter återvinna energi till batteriet. Under inbromsning kan systemet återvinna upp till 40 kW genom elmotorn och lagra i batteriet.
Audi drive select, som är standard, ger ännu mer nyanser i körupplevelsen eftersom det påverkar inte bara motorerna utan även S tronic-växellådan och styrningen. Utöver Dynamic-läget, går det även att välja komfort, auto eller individuella inställningar. De två laddhybriderna kör på 18-tums aluminiumhjul som standard med 19 och 20 tums som tillval. Karossen på de båda suvarna är 10 mm högre än de andra Q3 modellerna med konventionell drivlina, vilket gör att markfrigången är densamma trots täckplattan för batteriet.
Fulladdad på 3 timmar och 45 minuter
Audi Q3 45 TFSI e och Q3 Sportback 45 TFSI e kan laddas med en effekt på 3.6 kW. Med laddkabeln som är standard kan ett tomt batteri återladdas på 3 timmar och 45 minuter. Genom myAudi appen kan ägaren fjärrstyra laddning, timer och även förvärma bilen från mobilen. För laddning vid publika AC-laddstationer krävs en mode 3-kabel som även ingår som standard. E-tron Charging Service, som omfattar de flesta länder i Europa, gör det enkelt att ladda under en resa med ett enda kort som täcker över 155.000 laddpunkter.
Sportig och mångsidig
Båda Q3-modellerna imponerar med en kraftfull och sportig profil på vägen. Interiören är generös och flexibel. Framsätena är både komfortabla och har en sportig sätesposition. Baksätena kan skjutas längdsvis som standard för att skapa mer ben alternativt lastutrymme. Ryggstöden är dessutom tredelade och kan lutas i olika vinklar. Bagageutrymmet har en volym på 380 liter som kan ökas till 1.375 liter i Q3 45 TFSI e och 1.250 liter i Q3 Sportback 45 TFSI e när sätena är nedfällda.
Två digitala skärmar
Interiört finns två digitala skärmar för all information. Direkt i siktfältet kan föraren antingen välja mellan det digitala instrumentklustret som är standard eller Audi virtual cockpit, som finns i två storlekar som tillval. I laddhybriden visas då bland annat systemets effekt, drivningsstatus, energiåtervinning, batteriets laddningsstatus och räckvidd.
Centralt placerat i bilens instrumentbräda finns även MMI touch med en 10.1” skärm med många inställningsmöjligheter och visningslägen. Med tillvalet MMI Navigation plus blir de uppkopplade tjänsterna i Audi connect tillgängliga. Som tillval erbjuds även Audi phone box och Bang & Olufsen Premium Sound System med 3D sound.
Förarassistanssystem för ökad säkerhet och komfort
Förarassistanssystemen är hämtade från de större modellerna. De inkluderar adaptiv förarassistans (tillval), som stöttar föraren med fil- och avståndshållning för ökad komfort och säkerhet. Föraren behöver dock markera sin aktiva närvaro genom att hålla den kapacitiva ratten, som är en del av systemet. Audi pre sense front autobroms, filhållningsvarnare, och undanmanöverassistent är standard. Vid låga hastigheter varnas andra trafikanter tack vare det lagstadgade AVAS (Acoustic Vehicle Alert)-ljudet.
Prissatta och utrustade för att attrahera
Q3 45 TFSI e S tronic Proline har ett ca pris på 486.900 kr. Business by Audi priset är 438.100 kr.
Q3 Sportback 45 TFSI e S tronic Proline börjar på 518.800 kr och Business by Audi hamnar på 467.100 kr.
Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med standardutrustning enligt WLTP:
Blandad förbrukning: 1.7 l/100 km
Blandad CO2-utsläpp: 38 g/km
Standardutrustningen är omfattande med bl.a.
-
- Digitalt cockpit
- 18” aluminiumfälgar i 5-dubbelekrad design
- Sport-komfortsäte fram
- MMI infotainmentsystem (MIB3)
- Audi connect nödsamtal
- Audi drive select körprofilväljare
- Audi pre sense front autobroms
- Audi smartphone interface med Apple Carplay och Android Auto
- Automatisk 2-zons komfortklimatanläggning
- Baksäte plus, delbart (40:20:40), elbaklucka, parkeringssensorer bak
- 3-ekrad multifunktionsratt “Plus”, mittarmstöd fram
- Farthållare med fartbegränsare och filhållningsvarnare (lane departure)
- Laddkabel HH typ E/F
- Laddkabel med industrikontakt CEE 16 A/400V/6 h lång + rak
- Laddkabel mode3 typ2 3 16A
- LED-strålkastare fram
Läs mer om Audi Q3 här.
Läs vintertesten av RS Q3
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.