Tyvärr blir det ingen fortsättning för Audi-fabriken i Bryssel. Facket bekräftar att ingen vill köpa fabriken och driva den vidare.
Audi-fabriken i Bryssel stänger – jobbhotet blir verklighet
Mest läst i kategorin
I oktober glimtade ett litet hopp fram, men nu är det definitivt släckt.
“Det här är slutet för alla som jobbar på fabriken”, säger Ronny Liedts från fackförbundet ACV-Metea till VRT.
Beskedet: Ingen produktion efter 2025
Redan i oktober kom det tråkiga beskedet att Audi i Bryssel skulle sluta tillverka bilar den 28 februari 2025. Det fanns en möjlig köpare, men de hoppade av i sista minuten. “De tackade nej förra veckan”, förklarar Liedts.
Läs också: Audi planerar stora nedskärningar – tusentals jobb i fara. Dagens PS
Biltillverkaren har nu gett upp hoppet om att hitta en ny ägare.
“Men dyker det upp någon med en bra idé är vi öppna för förslag”, säger Peter D’hoore som är talesperson för Audi.
Vad händer med alla som jobbar där?
Framtiden är oviss för de anställda på Audi Brussels.
“Nu måste vi försöka få till ett bra avgångsvederlag för alla”, säger Liedts.
Facket och Audi försökte hitta på nya sätt att använda fabriken, men det gick inte.
“Inga av idéerna fungerade i praktiken”, säger D’hoore.
Förhandlingar om pengar till de anställda
Inom kort ska facket och Audi förhandla om hur mycket pengar de anställda ska få när fabriken stänger. Det handlar om avgångsvederlag och pensioner till ungefär 3 000 personer.
“Vi vill att det ska bli klart så fort som möjligt”, säger Audi.
Men Audi har problem med ekonomin i Tyskland, så det är inte säkert att de vill betala mycket till de anställda i Bryssel.
“Vi hoppas att de gör det rätta”, säger Liedts.
Kan bli strejk
Om förhandlingarna inte går bra kan det bli strejk.
“Vi vet inte om folk kommer att fortsätta jobba. Just nu strejkar de som jobbar hos företagen som levererar delar till Audi, så det går ändå inte att tillverka några bilar”, säger Liedts.
Facket vill att alla som jobbar på Audi och hos underleverantörerna ska få bra avgångsvederlag.
Varför stänger fabriken egentligen?
Audi-fabriken i Bryssel har haft det tufft ett tag. De tillverkar bara en bilmodell, den elektriska suven Q8 e-tron, och den säljer inte så bra.
Läs också: Audi dumpar elbilsfabrik – 3 000 jobb i fara. Dagens PS
Tidigare i år bestämde Audi att nästa version av Q8 e-tron ska tillverkas i Mexiko istället. I somras varslades nästan hälften av de anställda om uppsägning. Nu står det klart att fabriken stänger helt, eftersom ingen vill ta över.
Läs också:
Pandemins uppskjutna offer: Tusentals svenska konkurser. Realtid
Ska man gå i pension när man är 67, 68 eller 69 för att få ut mest? News 55
Porsche expanderar Taycan-utbudet med tre nya versioner
Porsche utökar Taycan-familjen med tre nya elbilar: GTS i två karossversioner och fyrhjulsdrivna Taycan 4. Porsche breddar sitt utbud av elbilar genom att
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.