Dagens PS

Audi-fabriken i Bryssel stänger – jobbhotet blir verklighet

"Men dyker det upp någon med en bra idé är vi öppna för förslag", säger Peter D'hoore som är talesperson för Audi. (Foto: Audi och Peter D'hoore LinkedIn)
"Men dyker det upp någon med en bra idé är vi öppna för förslag", säger Peter D'hoore som är talesperson för Audi. (Foto: Audi och Peter D'hoore LinkedIn)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 nov. 2024Publicerad: 13 nov. 2024

Tyvärr blir det ingen fortsättning för Audi-fabriken i Bryssel. Facket bekräftar att ingen vill köpa fabriken och driva den vidare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I oktober glimtade ett litet hopp fram, men nu är det definitivt släckt.

“Det här är slutet för alla som jobbar på fabriken”, säger Ronny Liedts från fackförbundet ACV-Metea till VRT.

Beskedet: Ingen produktion efter 2025

Redan i oktober kom det tråkiga beskedet att Audi i Bryssel skulle sluta tillverka bilar den 28 februari 2025. Det fanns en möjlig köpare, men de hoppade av i sista minuten. “De tackade nej förra veckan”, förklarar Liedts.

Läs också: Audi planerar stora nedskärningar – tusentals jobb i fara. Dagens PS

Biltillverkaren har nu gett upp hoppet om att hitta en ny ägare.

“Men dyker det upp någon med en bra idé är vi öppna för förslag”, säger Peter D’hoore som är talesperson för Audi.

ANNONS

Senaste nytt

Vad händer med alla som jobbar där?

Framtiden är oviss för de anställda på Audi Brussels.

ANNONS

“Nu måste vi försöka få till ett bra avgångsvederlag för alla”, säger Liedts.

Facket och Audi försökte hitta på nya sätt att använda fabriken, men det gick inte.

“Inga av idéerna fungerade i praktiken”, säger D’hoore.

Förhandlingar om pengar till de anställda

Inom kort ska facket och Audi förhandla om hur mycket pengar de anställda ska få när fabriken stänger. Det handlar om avgångsvederlag och pensioner till ungefär 3 000 personer.

“Vi vill att det ska bli klart så fort som möjligt”, säger Audi.

Men Audi har problem med ekonomin i Tyskland, så det är inte säkert att de vill betala mycket till de anställda i Bryssel.

“Vi hoppas att de gör det rätta”, säger Liedts.

Kan bli strejk

ANNONS

Om förhandlingarna inte går bra kan det bli strejk.

“Vi vet inte om folk kommer att fortsätta jobba. Just nu strejkar de som jobbar hos företagen som levererar delar till Audi, så det går ändå inte att tillverka några bilar”, säger Liedts.

Facket vill att alla som jobbar på Audi och hos underleverantörerna ska få bra avgångsvederlag.

Varför stänger fabriken egentligen?

Audi-fabriken i Bryssel har haft det tufft ett tag. De tillverkar bara en bilmodell, den elektriska suven Q8 e-tron, och den säljer inte så bra.

Läs också: Audi dumpar elbilsfabrik – 3 000 jobb i fara. Dagens PS

Tidigare i år bestämde Audi att nästa version av Q8 e-tron ska tillverkas i Mexiko istället. I somras varslades nästan hälften av de anställda om uppsägning. Nu står det klart att fabriken stänger helt, eftersom ingen vill ta över.

Läs också:

Pandemins uppskjutna offer: Tusentals svenska konkurser. Realtid

ANNONS

Ska man gå i pension när man är 67, 68 eller 69 för att få ut mest? News 55

Porsche expanderar Taycan-utbudet med tre nya versioner

Porsche utökar Taycan-familjen med tre nya elbilar: GTS i två karossversioner och fyrhjulsdrivna Taycan 4. Porsche breddar sitt utbud av elbilar genom att

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS