Test: Audi A6 Avant 50 TFSI e
Nu när pandemin har så gott som blåst förbi oss och folk försiktigt börjar pendla till jobbet igen blir tjänstebilsfrågan åter aktuell.
Audi A6 Avant 50 TFSI e är tjänstebilsdrömmen
Mest läst i kategorin
Innan pandemin var det tunt med kompetenta laddhybrider i premiumklassen och gatorna kryllade av Volkswagen Passat GTE och Mitsubishi Outlander PHEV.
Nu finns det emellertid en laddhybrid från var och en av de tyska giganterna, och även i den karossform vi håller nära hjärtat i Sverige: kombin.
Låt oss lägga i Högsta Växeln och reda ut huruvida Audi A6 Avant 50 TFSI e är svaret på den lyxiga laddhybridsfrågan.
Audi A6 55 TFSI e var först ut att visa upp laddhybridteknik i Audis största kombi. 55 innebär att den är något motorstarkare och dyrare än nya 50-modellen.
Introduktionen av A6 50 TFSI e kom i samband med att man uppdaterade 55-modellen med ett större batteri.
Vinnande koncept
Låt oss återigen återgå till familjärt territorium: Passat GTE Kombi. A6 Avant 50 TFSI e följer exakt samma recept, men använder finare ingredienser.
Räckvidden är längre och man kan uppnå mellan fem och sex mil på en laddning, vilket är bra utan att vara imponerande.
Praktikaliteten hos en kombi är även överförd, men inte till fullo. Lastutrymmet drabbas av ett 17,9 kWh stort batteri och lastutrymmet krymper med ungefär 150 liter, något som även är sant för konkurrenterna BMW 5-serie och Mercedes-Benz E-klass.
Senaste nytt
Audi A6 Avant 50 TFSI e skriker tjänstebil
Att erbjuda två näst intill identiska drivlinor i form av 50- och 55 TFSI e i samma kaross må framstå som udda, men Audi har tydliga intentioner.
Den största skillnaden ligger inte i drivlinan, det är precis samma batteri och elmotor men bensinfyran har lägre effekt.
Skillnaden ligger i utrustningsnivån. 50 TFSI e erbjuds endast i Proline Sport och 55 TFSI e endast i S line.
De som vill ha S line och en myriad av tillval hamnar i en kategori. De som vill åt den elektrifierade drivlinan till lägsta möjliga pris hamnar i den andra kategorin. Gruppen som rattar A6 Avant i tjänsten platsar klart och tydligt in i den sistnämnda kategorin.
Exteriören är diskret och stilren, perfekt för att smälta in på företagsparkeringen. Jämfört med föregångaren C7 har man tyvärr sumpat en hel del känsla i designen. Även det här är sant för konkurrenterna och marknaden över lag.
Lyxig långmilare
Audi A6 Avant har aldrig haft några som helst problem med att sluka mil efter mil med bravur. Det finns helt enkelt inte många bilar man hellre rattar varje dag.
Komforten är imponerande och kupén har om något åldrats på bästa möjliga sätt. Lösningen med tre högupplösta skärmar, varav två är touch och har inställbar haptisk feedback är i dagsläget bättre än många andras.
Infotainmentsystemet tillhör en av de mer intuitiva på marknaden och såväl Apple CarPlay som Android Auto finns att tillgå. Även standardljudsystemet är fullt dugligt även för en musikgalning som mig.
Den interiöra kvaliteten är utmärkt och designen stilren. Utrymmet bak är aningen snålare än vad man kanske förväntar sig med tanke på storleksklassen, men att klaga när jag på norr om 190 centimeter fortfarande sitter bekvämt bakom mig själv känns ogrundat.
Drivlinan är givetvis något som förhöjer upplevelsen. Den elektriska delen av drivlinan är identisk till den i A6 Avant 55 TFSI e och kan på egen hand komma upp i motorvägshastigheter och väl där, klara av att ligga bekvämt i vänsterfilen.
När förbränningsmotorn vaknar till liv är övergången sömlös och motorljudet är långt ifrån påträngande. En kickdown resulterar i en responsiv och förtroendeingivande kvick acceleration som duger gott för alla trafiksituationer.
Hybridsystemet är bra på att dölja den viktökning som det medför. Dock uppenbarar det sig snabbt vid mer dynamisk körning att man trots allt har norr om två ton att göra med.
Upplevelsen blir oavsett drivning silkeslen och knäpptyst då vägljud och vindljud hålls till ett minimum. Att det inte sitter enorma fälgar på bilen bidrar med bättre komfort, lägre vägljud och längre räckvidd.
En utrustning som är högst välkommen på tjänstebilar är adaptiv farthållare. Samtliga A6 50 TFSI e kommer med en briljant adaptiv farthållare med filhållningsassistans som standard.
Summan av kardemumman
Man behöver inte vara Einstein för att inse att Audi A6 Avant 50 TFSI e är designad med tjänstebilsföraren i åtanke
Det gör att man slipper onödiga prispåslag för utrustning och annat som kan anses som oviktigt för en tjänstebil.
Med det sagt är den precis lika bra för en familj som vill ta sig runt utan att behöva förlita sig enbart på dinosauriejuice.
Den utmärker sig kanske inte jämfört med motsvarande BMW eller Mercedes, men även de är fantastiska modeller i ett hav av crossovers och suvar.
Audi A6 Avant 50 TFSIe (2022)
Motor: 2-liters bensinfyra, elmotor, sammanlagt 299 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 150 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4939/1886/1467 mm
Pris: från 625 700 SEK (Testbil ca. 688 100 SEK)
Högsta Växelns heltsintryck av Audi A6 Avant 50 TFSI e
Slutbetyg: 4/5
Audi A6 Avant 50 TFSI e är en modell med en tydlig roll i Audis utbud. Det medför att den blir ruskigt bra på att fylla den rollen. Som tjänstebil är den utmärkt.
Som familjebil överlag är laddhybriden är ett vettigt val om det finns laddmöjlighet och dagsturerna huvudsakligen går på el.
Med fokus på komfort och att tillryggalägga mil efter mil, dag efter dag, är Audi A6 50 TFSI e ett genomgående briljant val för den som vill ha en långmilare av rang.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.