Chrysler-arvtagaren Frank Rhodes vill ta tillbaka Chrysler och Dodge från Stellantis och återge dem amerikanskt ägande och glans.
Ättling tar upp kampen – ska återta Chrysler och Dodge
Mest läst i kategorin
Walter P. Chryslers barnbarnsbarn, Frank Rhodes, har ett förslag till Stellantis vd Carlos Tavares. Han vill se en “smidig och lönsam exit” för de legendariska märkena Chrysler och Dodge.
I ett öppet brev till Tavares argumenterar Rhodes för att han, genom ett nybildat bolag med “framtidsinriktad” ledning, är redo att ta över dessa ikoniska varumärken.
Enligt honom har den europeiska ägaren låtit Chrysler och Dodge förfalla, och nu är det dags att återge dem deras forna glans.
En chans för Stellantis att lämna med värdighet
Rhodes påstår att Stellantis har tappat intresset för att behålla de här amerikanska märkena. Han tror att företaget redan försöker smyga sig ur ägandet utan att skapa för mycket uppmärksamhet eller råka på fackliga problem.
“Min plan skulle ge Stellantis en värdig och lönsam utväg”, skriver Rhodes.
Han ser en framtid där jobben räddas, fler anställs, och varumärkena får nytt liv.
Han drömmer om ett stolt amerikanskt ägande där både anställda, leverantörer och fans ser fram emot nya och spännande bilmodeller – inte de gamla och tråkiga bilar som Chrysler och Dodge har i dag.
Senaste nytt
Framtiden för Chrysler och Dodge
Det är däremot osäkert om Rhodes faktiskt har de pengar som behövs för att genomföra ett så stort köp. Dessutom är det oklart om Stellantis ens vill sälja de amerikanska varumärkena som Tavares har haft ansvar för sedan sammanslagningen av Fiat Chrysler Automobiles och PSA Group 2021.
I en YouTube-video delar Rhodes sin vision för Chrysler-märkets återuppståndelse, särskilt inför märkets 100-årsjubileum nästa år.
“Jag är väldigt stolt över vad det här företaget har åstadkommit, och jag vill inte se det försvinna”, säger han.
“Vi måste behålla våra amerikanska varumärken här.”
Rhodes har tidigare försökt stoppa sammanslagningen som skapade Stellantis och kämpade för att rädda Chrysler 300 från att läggas ner. Han köpte till och med den sista 300C-modellen som tillverkades 2023.
I brevet till Tavares, publicerat på MoparInsiders.com, medger han att han ibland varit en “nagel i ögat” på Stellantis-ledningen. Trots det äger han bara en “symbolisk andel” i företaget.
Läs mer:
Krav på Stellantis vd att avgå. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.