BILTEST: BMW 745 Le xDrive iPerformance
Förlängda bilar med sköna baksäten där man med lätthet kan sitta med benen i kors, skapar en något ambivalent känsla; ska jag köra eller bara sitta i baksätet och ”jäsa”? Laddhybriden BMW 745 Le xDrive iPerformance är just en sådan bil.
BMW 745 Le xDrive - att köra eller låta sig köras, det är frågan
Mest läst i kategorin
Denna förlängda version är lika trevlig att köra som den BMW M750i jag körde mellan Budapest och Sibiu förra sommaren. Skillnaden är att 745 Le är 14 cm längre och därmed perfekt för mina 197 cm i baksätet och detta skapade en mindre konflikt inom mig. Är detta en bil jag hellre åker i än kör? För er läsares skull blev det båda alternativen så jag skaffade mig en chaufför och tillika aspirerande fotograf. Här skulle det njutas.
Sport och komfort
Sin vana trogen tillverkar BMW bilar som kombinerar lysande komfort med härligt sportiga egenskaper. Den stora laddhybriden 745 Le xDrive iPerformance utgjorde inget undantag. Utrustad med luftfjädring, fyrhjulsstyrning och fyrhjulsdrift, hanterar den i stort sett alla typer av vägar och underlag galant. På landsvägar flyter man tyst fram och krokiga småvägar klarar den stora bilen de snabba kurvorna med sportbilskänsla.
Samma teknik som i X5…nästan
Drivlinan i BMW 745 Le xDrive iPerformance utgörs av samma 3.0 liters sexcylindrig bensinmotor på 286 hk och 450 Nm vridmoment som i den X5 xDrive45e jag testade i våras. Man har även kopplat samma elmotor som sitter ihop med den 8-stegade automatlådan och som levererar 112 hk och 265 Nm vridmoment. Den sammanlagda systemeffekten är 394 hk och 600 Nm vridmoment och det gör att 745 Le är en snabb bil. 0-100 km/h klarar den på 5,1 sekunder och toppfarten är spärrad vid 250 km/h.
Litiumjonbatteriet på 10,4 kWh under bagagerumsgolvet är dock betydligt mindre än det 24,0 kWh som sitter i X5 vilket påverkar räckvidden på ren el som uppges vara ca. 42 km (mellan 40-46 km under testen). Det går att köra utan förbränningsmotorn i hastigheter upp till 140 km/h, men då blir det inte många kilometer och ärligt talat tror jag inte att många kör så fort på ren el.
Genomtänkt och lyxigt
Interiört bjuder 745 Le xDrive iPerfromance på lyxig kvalitet med detaljer som är väl genomtänkta. Den digitala instrumenteringen med den BMW Live Cockpit Professional som är en vidareutveckling av operativsystem iDrive med en helt digital instrumentbräda och 12,3 tum display samt det senaste inom Connectivity. Med sköna stolar (dock utan massage i testbilen), är detta en förarplats att trivas i.
Men det är baksätet som imponerar. Eftersom Le-modellen är 14 cm längre än vanliga 7-serien, så är utrymmet bak imponerande. Från baksätet kan man även kontrollera den främre passagerarstolen för att få ännu mer benutrymme. Stolarna (för det är endast två platser bak) har el-inställning och det spelar ingen roll vilken kropp du begåvats med så hittar du en oerhört skön ställning. Vill man ha skärmar, fotstöd och massage så får man punga ut med 17.100 kr extra.
Men allt är inte “guld”
Men det finns två saker som jag inte gillar och det är bl.a. det förhållandevis lilla bagageutrymmet som fått stått tillbaka för batteriet som är placerad under bagagerumsgolvet. Med 420 liter så är det 95 liter mindre än t.ex. 750i och med tanke på att baksätet inte går att fälla, så är det vad man har att leva med om man planerar en längre semesterresa. Den andra detaljen är den överdimensionerade grillen som jag misslyckas med att vänja mig vid. Men det är ändå de enda saker som jag har att anmärka på i en annars makalöst fin bil.
Sammanfattning
Att elektrifiera 7-serien är ett steg i den riktning som BMW antog för några år sedan. BMW har legat i framkant när det gäller hållbar utveckling sedan man lanserade elbilen i3 våren 2013. Drivlinorna (motor och växellåda) hör till de allra bästa som finns att tillgå i dag med en elektrisk räckvidd som stämmer med verkligheten.
Denna vecka flyger jag till München för att testa bl.a. 545e iPerformance som har samma drivlina som ”direktörslimousinen” 745 Le xDrive iPerformance. Det är en modell som inte kommer att skapa samma konflikt mellan att köra eller köras, en konflikt jag ändå gärna tar när jag har tillgång till en chaufför.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 3.0 liters 6-cylindrig bensinmotor på 286 hk och 450 Nm vridmoment
Elmotor: 112 hk och 265 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 394 hk och 600 Nm vridmoment
Batteri: 10,4 kWh litiumjon placerad under bagagerumsgolvet
Växellåda: 8-stegad dubbelkopplingslåda
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,1 sekunder och toppfarten är 250 km/h
Laddtid: 16A / 10A / 6A – 3,0 tim / 4,0 tim / 8,0 tim
Bl. förbrukning enl. WLTP: 2,7 l/100 km i hybridläge (uppmätt bensin 7,8 l/100 km)
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 19,0 kWh/100 km
Räckvidd el: 42 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 61 g/km
Mått: Längd 5.26 m / Bredd 1.92 m / Höjd 1.48 m
Bagageutrymme: 420 liter
Vikt: 2.293 kg
Dragvikt: B-körkort 795 kg / Utökad behörighet 1.545 kg
Pris från: 1.104.600 kr (745e) Testbilen: över 1,2 miljoner kr
Miljöbonus: Upp till 16.446 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.