Dagens PS

Aston Martin omvärderar – då kommer deras första elbil

Aston Martin Vantage - Cosmos Orange. Ej elbil. (Foto: Aston Martin)
Aston Martin Vantage - Cosmos Orange. Ej elbil. (Foto: Aston Martin)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 feb. 2025Publicerad: 03 feb. 2025

Aston Martin ser plug-in hybrider som en viktig övergångsteknik på vägen mot helt elektriska fordon. Den kommande mittmotor-hybriden Valhalla blir företagets första laddhybrid.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Parallellt fortsätter samarbetet med Mercedes-AMG för att integrera deras PHEV-teknik i andra modeller. Vd:n Adrian Hallmark betonar att vägen mot elektrifiering inte är lika tydlig som för några år sedan, men att riktningen är glasklar: mot koldioxidneutralitet, skriver Autocar.

Första elbilen före 2030

ANNONS

Aston Martins första elbil förväntas lanseras före 2030, men företaget kommer att fortsätta att utveckla hybridmodeller fram till 2035. Hallmark är tydlig med att han ifrågasatte den tidigare målsättningen om en elbil 2027 redan innan han tillträdde som vd.

Han vill inte binda sig till ett specifikt datum, men försäkrar att förberedelserna är i full gång. Aston Martin har ett avtal med det amerikanska elbilsföretaget Lucid om att använda deras motorer, batterisystem och växelriktare.

Aston Martin Vantage - Cosmopolitan Yellow. Ej elbil. (Foto: Aston Martin)
Aston Martin Vantage – Cosmopolitan Yellow. Ej elbil. (Foto: Aston Martin)
ANNONS

Senaste nytt

Fokus på flexibilitet och modellutveckling

Hallmark betonar vikten av flexibilitet de kommande tio åren och att ha flera alternativ för att möta både lagstiftningskrav och kundernas önskemål. Han förväntar sig att förbränningsmotorer med någon form av elektrifiering kommer att stå för merparten av försäljningen fram till 2030, och att företaget kommer att vara helt elektriskt någon gång mellan 2035 och 2040.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Konsolidering och optimering

ANNONS

Efter den senaste tidens intensiva modelloffensiv, inklusive DB12, Vantage och Vanquish, kommer Aston Martin att fokusera på att maximera potentialen i befintliga modeller.

Hallmark ser en möjlighet att öka antalet modellvarianter och erbjuda fler exklusiva tillval.

Inspirationen kommer från Porsche, som erbjuder en mängd olika varianter av 911. Aston Martin har identifierat ett hundratal potentiella tillval, som titanavgassystem, kolfiberfälgar och avancerade ljudsystem.

Mittmotorbilar och specialmodeller

Aston Martin har också tagit steget in i segmentet för mittmotor-superbilar med Valkyrie och den kommande Valhalla. Hallmark utesluter inte en efterföljare till Valkyrie, men påpekar att det är ett projekt som kräver stora resurser och inte kan göras varje år.

Valhalla-plattformen är för avancerad för en billigare mittmotorbil, men han antyder att det kan bli aktuellt med en helt ny plattform i framtiden. Både Valhalla och den framhjulsdrivna Vanquish kommer att användas som bas för ett par specialmodeller, men Hallmark betonar att man inte ska överdriva antalet specialmodeller.

DBX – en framtida succé?

Hallmark är övertygad om att suven DBX kommer att bli en framgång, trots att försäljningen hittills inte har motsvarat förväntningarna. Han jämför situationen med Bentleys Bentayga, som kämpade i början men sedan blev en storsäljare. Hallmark menar att medvetenheten om DBX är för låg och att det finns potential att öka försäljningen genom att lyfta fram bilens kvaliteter och erbjuda fler varianter.

Försäljningsmål och lönsamhet

ANNONS

Aston Martin har nyligen reviderat ner sin produktionsprognos för 2024 till cirka 6 000 enheter. Hallmark betonar att det viktigaste inte är att producera så många bilar som möjligt, utan att uppnå rätt marginaler, rätt volym och rätt kostnadsstruktur. Han ser potential att öka volymen i framtiden, men också att förbättra produktiviteten och kostnadseffektiviteten.

Volkswagen i strid om miljardbelopp

Volkswagen har stämt landet för ett “osannolikt stort” skatteanspråk på 1,4 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 14,7 miljarder kronor.

Läs också:

Sveriges armés nya satsning: På en armada av robotflygplan. News 55

Landshypotek växer trots lägre vinst: “Positiv känsla”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS