Aston Martin ska börja använda från kinesiska Volvo-ägaren Geely – bland annat säten och ventilationskomponenter.
Aston Martin med delar från svartlistade Geely
Mest läst i kategorin
Komponentutveckling är både dyrt, komplicerat och tidskrävande för små biltillverkare som bygger relativt få bilar per år.
Ett exempel på ett sådant märke är Aston Martin, som förra året sålde 6 400 bilar och i år siktar på en produktionssiffra på 7 000 enheter.
Många samarbeten på gång
Tidigare i veckan tillkännagav den brittiska sportbilstillverkaren att man ingår ett partnerskap med den amerikanska elbilstillverkaren Lucid.
Nu avslöjar man att man också ska börja använda komponenter från kinesiska Geely, som bland annat äger Volvo och nyligen svartlistades av Ukraina för sina affärer i Ryssland.
Svartlistningen är dock inte officiellt gällande i Sverige eller resten av EU.
Ventilationskomponenter och säten
Beskedet kom från Aston Martins utvecklingschef Roberto Fedeli i en intervju med Autocar.
Komponenterna som man kommer att ta in från Geely innefattar bland annat av säten och komponenter för kupéventilation.
Samarbetet ska möjliggöra snabbare utveckling för britterna, och kommer att kapa leverantörslistan, som i dag ligger på runt 300 företag, med 30 procent.
Bekant upplägg för Aston Martin
Att använda sig av komponenter från andra bilmärken är inte någonting nytt för det brittiska märket.
När företaget ingick i Ford-koncernen använde man sig exempelvis av interiörkomponenter från Ford och Volvo, och i dagsläget använder man sig av motorer och el-komponenter från Mercedes-AMG.
Samarbetena med Geely och Lucid är viktiga för den planerade elektrifieringen av Aston Martins modellprogram.
Biltillverkarens första elbil lanseras 2025, och år 2030 ska hela modellutbudet bestå av elbilar.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst
Läs även: Aston Martin och Lucid ska bygga EV-superbilar
Läs även: Efter Geelys klavertramp – bojkott hotar Volvo Cars
Läs även: Geely tvärnitar på börsen efter svartlistning
Läs även: DBX 707 testad: Superbil på riktigt
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.