Supersedanen Aston Martin Lagonda var revolutionerande och långt före sin tid när den lanserades 1976. Bilen var först i världen med digital instrumentering, färddator och touchkontroller. Designen skapade hysteri, men allt höll på att sluta i katastrof för Aston Martin.
Aston Martin Lagonda - skapade hysteri bland rika
Mest läst i kategorin
Lagonda köptes upp av Aston Martin efter andra världskriget och sedan använde Aston Martin namnet för ultralyxiga sedaner.
I oktober 1976 presenterade Aston Martin en ny bilmodell som fick bilvärlden att häpna: Aston Martin Lagonda Series II, designad av William Townes. Men när BBC visade rörliga bilder på bilen var det fejk, för den rullades i en nedförsbacke för att det skulle se ut som den kunde köra.
Rena trolleriet
Bilens kantiga och kilformade design chockade bilvärlden på 70-talet och väckte stort habegär hos en burgen kundkrets. Bland annat var motorhuven så låg att ingen förstod hur en V8 motor fick plats, det var rena trolleriet av de brittiska ingenjörerna. Modellen skapade rena hysterin och de rika stod i kö för att få köpa bilen. Något som faktiskt blev krisande Aston Martins räddning.
Men ännu mer futuristisk var interiören. Den var uppåt 40 år före sin tid. Eller vad sägs om att vara först i världen med digital instrumentering, touchknappar och färddator, år 1976? När inte ens alla svenska hushåll hade färg-tv.
Men all ny teknik krånglade, bilen var inte helt färdigutvecklad och fungerande inte riktigt i verkligheten. När bilen presenterades skulle den kosta 20 000 pund, men vid leveransstarten 1979 hade den summan ökat till 49 000 pund. Det var mer än vad en Rolls-Royce kostade vid den tiden.
Köparna fick mer än 40 touchknappar på instrumentpanelen. Knaparna styrde allt från farthållare och luftkonditionering till elektriska fönsterhissar, dörrlås och popup-strålkastare. Den digitala skärmen framför föraren visar hastighet, motorvarv, miltal och bränsleekonomi.
Den saftiga prislappen avskräckte dock inte den förmögna kundkretsen, 100-tals rika personer lade handpenning på supersedanen, som faktiskt räddade Aston Martin från konkurs.
– Under 1977 gick vi igenom en avgörande utvecklingsfas med bilen, och jag måste erkänna att jag ibland tyckte att vi gjorde en skrämmande röra av det hela. Vi hade underskattat den tid det skulle ta att utveckla bilen, vilket, trots allt, innehöll många innovationer för bilvärlden, och några av kostnaderna var rena gissningar, berättar David Flint, dåvarande tillverkningsdirektör i Aston Martin i en bok.
En av de första köparna var bankarvingen Lady Tavistock. Hon hade köpt den som present till sin man, Marquess of Tavistock. I april 1978 skulle bilen levereras på en presskonferens vid hennes gods. När bilen kom blev hon grymt besviken, den var inte ens färdigbyggd. I själva verket fick den skjutas fram för hand till det väntade pressuppbådet.
Lagonda-projektet höll på att sluta i katastrof. Efter många om och men fick Aston Martin ordning på bilen och dess banbrytande elektronik. Men bilen var så krånglig att bygga att företaget bara kunde producera en i veckan.
Trots att den fått en stämpel som problembil har Aston Martin Lagonda satt avtryck i bilvärlden. Den digitala instrumenteringen var stilbildande och i dag presenteras inte en ny bil utan digital instrumentering. Och den kilformade designen sägs ha inspirerat såväl Volvo till 760-modellen som Tesla till Cybertruck.
En av de som föll för den kantiga designen var Iraks diktator Saddam Hussein. I likhet med många andra diktatorer tyckte Saddam Hussein om att berika sig på folkets bekostnad och spendera pengarna på prakt och dyra bilar. Han hade bland annat en Mercedes 600 Pullman Landaulet.
Saddams Aston Martin var förgylld
Vad som är mindre känt är att Saddam också ägde en specialbyggd Aston Martin Lagonda, årsmodell 1985. Den ultralyxiga sedanen byggdes endast i 645 exemplar mellan 1976 och 1990. Saddam nöjde sig inte med en vanlig Aston Martin Lagonda. Mytomspunna bilbyggaren Styling Garage anpassade diktatorns bil med detaljer i guld, bland annat gjordes avgasröret i den ädla metallen. Enligt bilens säljare låg nypriset 1986 på hisnande 500 000 D-mark. Nyligen såldes bilen för 2,8 miljoner kronor.
Test: Så bra är Aston Martin DBX – sportig och ultralyxig SUV
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.