Test: Aston Martin DBX 707
Den som söker en suv som både utstrålar potens och rikedom har i dag ett ytterst komplicerat beslut framför sig. I princip alla tillverkare av exklusiva bilar erbjuder någon typ av prestanda-suv, däribland sportbilstillverkaren Aston Martin.
Aston Martin DBX 707 testad: Superbil på riktigt
Mest läst i kategorin
Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Florida för att recensera toppmodellen Aston Martin DBX 707 i ett försök att utröna huruvida den slår sina konkurrenter på fingrarna.
En tvättäkta superbil på styltor
DBX 707 är en Aston Martin på styltor, och det är också en perfekt beskrivning av bilens exteriör. Den är aggressivt formgiven med en stor gapande grill i fronten, relativt brant sluttande bakruta, och en fashionabel ljusramp där bak.
Hur bilen upplevs i verkligheten beror till stor del på från vilken vinkel den betraktas. Rakt fram- eller bakifrån är designen lyckad men från sidan ser DBX enligt oss för lång och hög ut.
Detta tror jag har att göra med att Aston Martins designers har tvingats förhålla sig till ett designspråk som enbart har applicerats på slanka sportbilar. När dessa element förs över till en stor suv blir det inte lika elegant.
Och elegant skulle jag inte vilja påstå att DBX är. Däremot har den enormt mycket närvaro på vägen. Jämfört med det hav av prestanda- och lyx-suvar som exempelvis Volkswagen-koncernen för närvarande saluför sticker DBX ut med sin unicitet.
Aston Martin DBX är den enda prestandasuven på marknaden med en helt unik plattform, något som bådar gott för körupplevelsen.
Kvalitetskänsla som lämnar mycket att önska
På insidan blir det tydligt att DBX är handbyggd, både på gott och ont.
Den har en exklusiv charm bland allt läder och kolfiber samtidigt som det finns kvalitetsmässiga missar som inte bör accepteras i en ny bil, oavsett prisklass.
Det gäller paneler som sitter lösa, en taklampa som helt lossade i min hand och en känsla av ihålighet på alla möjliga platser.
Infotainmentsystemet kommer i grund och botten från Mercedes-Benz och har sedan modifierats av Aston Martin.
Denna modifiering framstår emellertid som en försämring eftersom man verkligen måste sätta sig in i hur det fungerar för att kunna utföra de enklaste av uppgifter. Skärmen ser dessutom att vara touch, men så är alltså inte fallet.
Jämfört med andra lågvolymstillverkare fungerar systemet dock faktiskt ganska bra. Till skillnad från i exempelvis en Bentley får man här ett 360-kamerasystem som är högupplöst och fungerar suveränt.
Även annan utrustning man kan tänkas efterfråga i en lyxbil såsom ventilerade framstolar och soft close-dörrar finns här att tillgå.
Körpositionen är föredömligt god, även för långa förare, och baksätet är fullt användbart.
Bagageutrymmet rymmer hela 632 liter, men det sluttande taket inkräktar på hur enkelt det är att lasta bilen med diverse resväskor och shopping. Det är emellertid praktikaliteten i kombination med prestandan som imponerar mest.
Ett riktigt kraftpaket
Och med det praktiska avklarat kan vi nu äntligen övergå till det viktiga. Under huven på DBX 707 sitter en 4 liter stor V8 från Mercedes-AMG, med det karaktäristiskt dova ljudet.
Aston Martin har ansträngt sig ordentligt för att skrämma upp denna till, rätt gissat, 707 hästkrafter.
Detta resulterar i en toppfart på 310 kilometer i timmen, vilket – tillsammans med nya Ferrari Purosangue – gör den till världens snabbaste serietillverkade suv i termer av toppfart. Mäktigt!
De 707 hästkrafterna uppenbarar sig så snart man trycker plattan i mattan. Kraften går ner i backen via en 9-stegad automatlåda, som även den är plockad från Mercedes, och alla fyra hjul.
Accelerationen är fruktansvärt våldsam, 100 knyck nås på bara 3,3 sekunder, och den avtar först när bilen når 310 km/h.
Dessa siffror illustrerar också den känsla man får när man kör DBX 707, det vill säga den att man kör en superbil på styltor. Få andra prestanda-suvar kommer så nära en så speciell och känslosam körupplevelse.
Aston Martin DBX 707 är en transport till himmelriket
Och körupplevelsen vill jag påstå är fantastisk, både organisk och naturlig. DBX 707 uppmuntrar sannerligen sin förare till att köra i hastigheter som inte bara gränsar till, utan också överskrider, det grovt olagliga. Inte för att jag någonsin gjorde det…
DBX har också imponerande kurvtagningsförmåga, särskilt givet att det rör sig om en suv. En stor fördel med luftfjädringen bilen är utrustad med, utöver den komfortmässiga aspekten, är att den kan höjas och sänkas beroende på väglag och terräng.
Någon S-klass rör det sig emellertid inte om utan det uppenbara fokuset i fallet DBX är väghållning, och herregud vad den imponerar när det kommer till det! Den lyckats med konststycken att genuint kännas som en superbil på styltor, något många konkurrenter inte riktigt får till.
Det finns en rad körlägen att tillgå – inklusive ett för terrängkörning – men vi rekommenderar att sätta bilen i GT-läget och behålla den där.
Skillnaden mellan lägena är dock påtaglig, och i Sport+-läget förvandlas Aston Martin DBX 707 till genuint potent prestandamonster.
Summan av kardemumman
Så hur ska man då sammanfatta Aston Martin DBX 707? Å ena sidan är det bland det mest brutala sättet att transportera barn och vecko-shopping i ett über-exklusivt paket.
Å andra sidan saknar bilen den skyhöga kvalitetskänsla man förväntar sig av en bil vars prislapp lätt förväxlas med Kroatiens folkmängd.
Men vem bryr sig när man kan leka specialagent i ett vardags-kompatibelt åskmoln till bil? Superbilsfantasten behöver alltså inte hänga läpp om det vankas tillökning, familjen har ju trots allt en Aston Martin DBX 707 att tillgå.
Aston Martin DBX 707
Motor: 4-liters V8, dubbelturbo, 707 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sek
Toppfart: 310 km/h
Vikt: 2 245 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5039/1998/1680 mm
Pris: 3 130 000 SEK (Testbil 3 873 000 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Aston Martin DBX 707
Slutbetyg: 4,5/5
Aston Martin DBX 707 lyckas med den inte helt elementära uppgiften att bygga in superbilskänsla i en suv. Här har du en av världens kraftfullaste prestanda-suvar med över 700 hästkrafter och praktiska egenskaper så det räcker och blir över.
Dock måste du kunna leva med en handgjord känsla och att saker kommer att gå sönder vilket inte är acceptabelt för en bil i mångmiljonklassen. Men om hjärtat får bestämma…
Läs även: Recension av Bentley Bentayga S
Läs även: Recension Rolls-Royce Cullinan
Läs även: Recension av Aston Martin DBX
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.