Dagens PS

Aston Martin DBR22: till salu för “utvalda”

omslagsbild aston martin dbr22 och dbr1
Aston Martin DBR22 är tydligt inspirerad av den klassiska racerbilen DBR1. (Foto: Aston Martin)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 16 aug. 2022Publicerad: 15 aug. 2022

För att fira avdelningen Q by Aston Martins tioårsjubileum har den brittiska biltillverkaren tagit fram konceptbilen DBR22. Fast egentligen är det inte en konceptbil, för den kommer att kunna beställas av “utvalda Q by Aston Martin-kunder”.

ANNONS

Mest läst i kategorin

bilen sedd ovanifrån

Med linjer som dessa är det synd att den taklösa DBR22 måste förvaras inomhus. (Foto: Aston Martin)

Throwback till 50-talet

Den tvåsitsiga och taklösa Aston Martin DBR22 är inspirerad av svunna tiders speedsters, såsom Aston Martin DBR1 från 1950-talets andra hälft. Släktskapet visar sig tydligt på tre sätt.

För det första är formspråket lite rundare än på Aston Martins övriga, nuvarande modeller, och därmed mer likt 50-talsracerbilen. För det andra är den speciellt framtagna kulören mycket lik den gröna färg som pryder i princip alla DBR1. För det tredje har bilen ett stort, droppformat lufthål i karossens sidor, bakom framhjulen.

Aston Martin menar att man också har inspirerats av andra klassiska racerbilar, som till exempel modellen DB3S.

dbr22 och dbr1 bakifrån

Även bakifrån finns det stora likheter mellan DBR22 och DBR1. (Foto: Aston Martin)

ANNONS

Senaste nytt

Aston Martin DBR22: kolfiber, 3D-printing, och V12-motor

Karossen är helt gjord i kolfiber, och man har begränsat antalet enskilda paneler så gott man har kunnat. Hela fronten ser ut att utgöras av ett enda karosstycke; detsamma gäller bakdelen.

Vid tillverkningen har man också för första gången använt sig av 3D-printing. Det är diverse aluminiumkomponenter till bakvagnen som har producerats på den vägen. Utöver att möjliggöra viktbesparingar via själva komponentdesignen möjliggör 3D-printingen också kostnadsbesparingar, givet att den här modellen kommer att säljas i en extremt begränsad upplaga.

ANNONS

Mellan framhjulen sitter en 5,2-liters, dubbelturbomatad V12:a – precis som i en Aston Martin DBS Superleggera – som pumpar ut 715 hästkrafter och 753 newtonmeter. Det är aningen sämre siffror än i DBS Superleggera, men så är nog också vikten betydligt lägre.

Likt GT-vagnen ska nämligen 0-100 kunna avverkas på omkring tre och en halv sekund. Man får dock nöja sig med en lite lägre toppfart, på 319 blås. Fortare än så kanske man i och för sig inte vill åka, ens om man har räserbrillor på sig.

aston martin dbr22 i profil

Med en vindruta av det här slaget är det bäst man har med sig brillor om man ska testa toppfarten. (Foto: Aston Martin)

Se men inte köpa

Som sagt kommer Aston Martin DBR22 att kunna beställas av vissa, utvalda Q by Aston Martin-kunder. Förbehållet lär vara att man redan ska ha köpt deras radioaktiva fickludd, skarpladdade slalomstavar och explosiva tandkräm. Eller var det en annan Q?

Vad det än är som krävs för att man ska klassas som utvald, lär tåget ha gått för alla oss som inte redan jobbat en tid på att bli det. Att få köpa en Aston Martin DBR22 kommer alltså att förbli en dröm för de flesta av oss.

Titta kan man däremot göra under Pebble Beach Concours d’Elegance som går av stapeln vid veckoslutet. Det kommer vi på redaktionen att göra!

Läs även: Test: Aston Martin DB11

Läs även: Test: Aston Martin Vantage

ANNONS

Läs även: fler nyheter på tema Aston Martin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]