Motorsport och miljöpolitik har sällan kommit väl överens. Nu återvänder Astara Team till Dakarrallyt för att visa än en gång att det finns en miljövänlig framtid i motorsporten.
Astara kör Dakarrallyt med miljövänlig V8
Mest läst i kategorin
Astara, som ligger bakom hela stallet, är en global importör av olika bilmärken i diverse länder.
I just Sverige agerar de langningskejda för Alfa Romeo, Fiat och Jeep. De har ett stort miljöfokus i allt de gör, och vill visa att racing inte behöver vara påfrestande för miljön.
Den uppdaterade bilen och de nya förarparen medför ordentliga förändringar inför 2023 års rally. Vi begav oss till Madrid för att få en inblick i årets satsningar.
Med tre bilar och ett lag fullt av stjärnor hoppas man på att 2023 års rally ska gå vägen.
Rallyt löper otroliga 15 000 kilometer från kust till kust genom öknen i Saudiarabien i tre etapper.
Nya ansikten i Astara Team
Óscar Fuertes, som är en spansk rallymästare återvänder till laget med flera podier i sin Dakarrally-portfölj.
Carlos Checa och Laia Sanz – som även är den första kvinnliga föraren i stallet – är båda nya i Astara Team men har gott om meriter.
Checa är en före detta världsmästare i Superbike, och har varit med och utvecklat bland annat Valentino Rossis egna hoj. Han deltog för första gången i rallyt i år, men lyckades ta sig i mål.
Sanz är även hon mer hemma på två hjul än fyra. Hon har alltså erfarenhet av rallyt i sig, men har aldrig haft någon bredvid sig. Hennes kartläsare Maurizio Gerini kommer från exakt samma bakgrund.
Astara Concept 01
Bilen som ska ta sig genom vad som kanske är den tuffaste utmaningen i världen är en uppdaterad version av årets bil. Den följer ett väldigt simpelt och beprövat recept till skillnad från exempelvis Audi.
Den är baserad på och utvecklad utifrån Century Racings Century CR6.
Drivlinan består nämligen av en 7-liters V8 utan överladdning. Totalt produceras ungefär 450 hästkrafter som går ner i sanden via bakhjulen.
Det må inte låta särskilt miljövänligt med en bränsleslukande Cheva-V8. Förbrukningen ligger på cirka 25 kg/100 km på en vanlig asfalterad väg och 65 kg/100 km när man kör för kung och fosterland genom sanddynerna.
Bränslet i sig är det som är miljövänligt. Det som går under namnet e-fuel används nu till 90 procent, istället för 70 i förra rallyt.
Även tillverkningsprocessen är klimatneutral och använder sig av förnybar energi.
Det viktiga är att energidensiteten är otroligt hög och prestandaskillnaden jämte dinosauriejuice försumbar.
Ett litiumjonbatteri med samma mängd energi hade vägt ungefär 22 ton.
De direkta och indirekta utsläppen som Astara Team har, mäter de och kompenserar för genom diverse aktiviteter.
Tack vare den enkla konstruktionen är vikten – som är viktig för att minimera miljöpåverkan – endast 1 590 kilogram, cirka ett halvt ton mindre än Audis kärra.
Till uppdateringarna hör mer effekt, en helt ny växellåda, ny fjädring och även ett system för att kunna fylla på och tömma däcken på luft automatiskt.
Höga förhoppningar
Samtliga förare i Astara Team berättar att de är hoppfulla inför rallyt då både de själva och bilen har fått lite kött på benen.
Siktet är fortfarande inte inställt på podiet, men fortfarande bra mycket högre än förra gången.
Erfarenhet är viktigt i alla motorsporter, men i Dakarrallyt kan det på egen hand vara helt avgörande för om man överhuvudtaget tar sig över mållinjen 15 000 kilometer bort.
Dakarrallyt 2023 hålls i Saudiarabien för fjärde året i följd och gården 31 december på västkusten. Det avslutas den 15 januari – strax över två veckor senare – på östkusten.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.