Dagens PS

Ariya Nismo: Japansk kraft på el, nu i Europa

Kolla in den här nya sköningen. Nissan Ariya Nismo. (Foto: Nissan)
Kolla in den här nya sköningen. Nissan Ariya Nismo. (Foto: Nissan)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 juli 2024Publicerad: 17 juli 2024

Nismo fyller 40 år i år och det ska firas med buller och bång. Eller ja, en ny bil i i alla fall. Här hintas om en ny Nissan Ariya.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilen som kommer är en Nissan Ariya Nismo. Det är Nissans första helt elektriska Nismo-modell i Europa.

Den ser ut som en mini-suv som tagit anabola steroider. Lite arg liksom. Designen är oerhört läcker och tilltalande. De kallar det japanskinspirerad design.

Den har en smidig, aerodynamisk prestanda som minskar luftmotståndet och gör det med stil. (Foto: Nissan)
Den har en smidig, aerodynamisk prestanda som minskar luftmotståndet och gör det med stil. (Foto: Nissan)

González hälsar

“Nismo är tillbaka i Europa. Vi återintroducerar detta spännande märke på vår marknad med en ny och uppdaterad modell. När vi driver elektrifieringen av vårt sortiment framåt är det viktigt att vi fortsätter att erbjuda elit- och spännande modeller till kunder och Nismo-entusiaster.”

Tydligt uppmärkt. Nismo värnar om sitt varumärke, med all rätt. (Foto: Nissan)
Tydligt uppmärkt. Nismo värnar om sitt varumärke, med all rätt. (Foto: Nissan)

“Ariya Nismo balanserar perfekt den omedelbara responsen och accelerationen av en helt elektrisk bil med den mekaniska finjusteringen av en sportbil, vilket resulterar i en enastående bil för vardagskörning. Med sin slående design och hållning, förbered dig på att sticka ut från mängden” säger Mayra González, Divisional Vice President Marketing & Sales, Nissan Europe.

En rätt fin bakdel också. Hela bilen har en vass design. (Foto: Nissan)
En rätt fin bakdel också. Hela bilen har en vass design. (Foto: Nissan)

Maxad prestanda för buskörning

ANNONS

Ariya Nismo ska ge kunderna en hantering och kurvtagning som vanligtvis är reserverad för motorsport. Det Nismo-justerade e-4ORCE ska maximera prestandan hos både fram- och bakfjädringssystemen, vilket då ska säkerställa expertträning i alla väder, utan att förlora någon av sin sportbilsprecision.

Det här är det enda vi får se av insidan just nu. Ser rätt cool ut. (Foto: Nissan)
Det här är det enda vi får se av insidan just nu. Ser rätt cool ut. (Foto: Nissan)

92-åring fast i bilavtal efter döden

Återförsäljaren säger nu att familjen måste ta över leasingen från 92-åringen eller betala 46 000 kronor för att lämna tillbaka bilen. Det kommer en tid i

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS