För de som är på jakt efter en eldriven stadsjeep finns det ett snabbt ökande antal modeller att välja mellan. Vi har lagt i Högsta Växeln för att reda ut huruvida nya Nissan Ariya har det som krävs för att utmärka sig i ett hav av kompetenta konkurrenter.
Nissan Ariya - bättre än Volkswagen ID.4?
Mest läst i kategorin
Ariya är inte Nissans första rodeo på elbilsmarknaden. Första generationen Nissan Leaf introducerades redan år 2010, ett par år innan Tesla Model S började levereras.
Sedan dess har Nissan inte tagit särskilt många kliv framåt medan andra tillverkare har tagit på sig handskarna och snickrat ihop många eldrivna succéer.
Ariya, som inte hjälps av dess försenade lansering, har därmed mycket att leva upp till som Nissans nya flaggskepp på elbilsmarknaden.
Redig räckvidd
Räckvidden är ett kriterium som får många spekulanter att vända ryggen till renodlade elbilar. Ariya har en, beroende på drivlina, fullt tillräcklig räckvidd.
Ariya går att få med fyra olika drivlinor.
Om man sällan reser längre sträckor kan man spara cirka 50 000 SEK genom att nöja sig med en batterikapacitet på 63 kilowattimmar istället för 87.
Båda batterierna går att kombinera med antingen en elmotor som driver framhjulen, eller en på vardera axel som tillsammans ger drivning på alla fyra.
Testbilen hade det stora batteriet och endast en elmotor vilket är den kombination som ger längst räckvidd.
Nissan påstår att man kan ta sig 533 kilometer på en laddning, men i verkligheten får man nöja sig med någonstans mellan 400 och 500 kilometer beroende på omständigheterna och körstilen.
Räckvidden är dock inte hela lösningen när det kommer till långfärdsfrågan, då laddhastighet är en minst lika stor del av pusslet.
Ariya har nämligen en något längre räckvidd än konkurrenterna Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6 men kan bara ladda ungefär hälften så snabbt. Den blir således mer lik Volkswagen ID.4 som har en liknande räckvidd och kan ta emot 125 kW, fem färre än Ariyas 130 kW.
Det resulterar i en långt mer frustrerande upplevelse när man väl behöver stanna, så länge det inte är i samband med ett lunchstopp eller dylikt där Ariya laddar tillräckligt snabbt för att inte bidra med en ytterligare fördröjning.
Senaste nytt
Ariya är en konceptliknande kreation
Designen är knappast gammalmodig och liknar en konceptbil mer än något annat. Det futuristiska designspråket har applicerats på såväl exteriör som interiör.
Ariya ser ut som en högteknologisk sashimi tack vare de moderna lyktorna i samband med den elbilstypiska, nästan kupolformade karossen.
Den är långt från plottrig och tack vare svarta detaljer, som exempelvis takvingen och diffusorn, lyckas Ariya se slankare ut än vad den är. Ford använde sig av samma metodik på Mach-E.
Av samma anledning kommer Ariya se väldigt annorlunda ut beroende på vilken färg den är klädd i. Oavsett exteriörfärg finns det dock ett kopparfärgat tema som genomsyrar kupén.
Kupén känns bestämt modern, med tillhörande för och nackdelar. Designen i sig är som ett härligt, bekvämt och snyggt japanskt vardagsrum som är nära besläktat med skandinavisk minimalism.
För att uppnå det har man, som min kollega Gustaf Gripenlöf Karlberg beskrev så väl, tagit klavertramp i touch-träsket. Det saknas nämligen fysiska vred och knappar för alla klimatfunktioner.
Man måste dessutom vara en erfaren prickskytt för att lyckas träffa touch-knapparna, som har frustrerande dålig feedback.
Resterande klimatinställningar har man gömt i en egen meny som är begravd i infotainmentsystemet. Att sätta på sätesvärme på lägsta nivån är en lika farlig flerstegsraket som rymdfärjan Challenger.
Bakom ratten på Nissan Ariya
Elmotorn på framaxeln bjuder på fullt tillräckligt med kraft för att hålla trafikrytmen och utföra omkörningar tryggt. Problemet som visar sig snabbt är att kraften inte går ner i backen.
Testbilen hade dubbfria vintermackor och de spann som ett hamsterhjul så fort underlaget var minsta lilla blött. Det är något som är värt att ha i åtanke när man väljer mellan framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.
I övrigt är körupplevelsen väldigt mjuk och avkopplande. Ariya är trivsam i alla lagliga hastigheter då bullernivåerna är ständigt låga och stabiliteten betryggande.
Trots Ariyas sportiga ambitioner förblir körupplevelsen extremt avtrubbad. Även fast bilens kördynamiska förmågor må vara förvånansvärt imponerande, skulle det kännas lättare att försvara en mer komfortbetonad chassiinställning.
Summan av kardemumman
Nissan Ariya tar sig an ett segment som blir allt mer konkurrenskraftigt. Det främsta som utmärker Ariya är designen både in- och utvändigt.
I övrigt bjuder Ariya på härliga köregenskaper och har räckvidd och laddhastighet i paritet med omåttligt populära Volkswagen ID.4.
Man gör dock rätt i att kolla på antingen Hyundai IONIQ 5 eller Kia EV6, som båda är favoriter på redaktionen, innan man slår till på en Ariya.
Nissan Ariya (2022)
Motor: Elmotor fram, 238 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 533 km
Vikt: 1800 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4595/1660/1850 mm
Pris: Från 568 200 SEK (Testbil cirka 678 200 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Nissan Ariya
Slutbetyg: 3,5/5
Nissan Ariya lyckas hitta en egen plats i ett hav av eldrivna crossovers. Klimatinställningarna är en onödig miss, som många nya elbilar delar med Ariya, i syfte att modernisera. Om designen faller en i smak, är Ariya ett genomgående bra val.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.