Mode-entreprenören Staffan Wittmarks gallring av garaget kammade hem 360 miljoner kronor på auktion i Monaco i förra veckan.
Årets garagetömning: Auktion för 360 miljoner
Mest läst i kategorin
W-Collection. Så har den hetat. Vårens stora buzz i den klassiska bilvärlden.
En bilsamling av världsklass som i början av året presenterades för världsmarknaden. En samling som nu skulle säljas och det helt utan reservationspris.
Mannen bakom W i samlingens namn, heter Staffan Wittmark. Ett okänt namn för de flesta men ett mycket välkänt namn i den internationella modeindustrin.
De var en trio: Staffan Wittmark, Lennart Björk och Klas Käll som 1980 fick licensrättigheterna för det amerikanska klädmärket Gant i Sverige.
I takt med att åren gick fick det svenska bolaget allt mer intresse i varumärket och köpte det från den amerikanska ägaren 1999 och noterades sedan på Stockholmsbörsen 2006.
Och resten är historia…
Framgångarna med Gant, som i dag omsätter runt åtta miljarder kronor världen över, har gett den svenska trion vissa ekonomiska friheter. Och där Staffan Wittmarks bilintresse har fått blomma ut ordentligt.
Samlat i 20 år
Under en 20 årsperiod har han nogsamt och metodiskt bygg upp en samling efter en klar målbild. Och när den målbilden nu var klar, var projektet genomfört och skulle avslutas.
“Staffan byggde upp en ask med praliner”, berättar Niklas Hannah, som ansvarat för bilarna på auktionen av W-Collection i Monaco.
“Han har vetat precis vilka färger vilka bilar ska ha för att passa ihop. Och nu var pralinasken klar.”
Det var det franska auktionsföretaget Artcurial som hade fått uppdraget att avveckla delar av Staffan Wittmarks samling.
Senaste nytt
Många Porschar
Lejonparten bestod av en stor samling Porsche-bilar med tyngdpunkt på olika varianter av klassiska 911:an. Fyra av bilarna hade en svensk historia och resten hade Staffan Wittmark själv med hjälp av bland annat bilkonnässören Jan Kanevad köpt ihop under åren.
“Bilarna var samtliga i ett fantastiskt skick”, berättar Niklas Hannah.
“Ingen möda hade sparats för att göra bilarna till riktiga smycken – både historiskt och visuellt.”
Auktionens stora clou var dock ett par Ferraris, där den fantastiskt fina 250 GT Berlinettan från 1962 klubbades bort för 64 miljoner kronor.
Tvåa på prislistan blev en Ferrari 250 GT Spyder California som hamnade en bit över 60 miljoner kronor.
Lägre priser
Trots prislapparna, som kan verka höga, gick båda dessa bilar för under det estimerade slutpriset. Marknaden för klassiska Ferraris, oavsett skick och historia verkar ha stagnerat något under våren.
Första tecknet på detta syntes redan under auktionerna som hölls på Retromobile i Paris i januari. En logisk rekyl efter de senaste årens hysteriska prisuppgång för de italienska fullbloden.
Av de 44 bilar som såldes, kommer fyra att få återvända till Sverige igen til nya ägare.
Den mest intressanta av dessa är den Ferrari 250 Berlinetta Lusso från 1963 som förmodligen kommer visas på bilutställningen The Aurora i Norrvikens trädgårdar i juli.
Nöjda parter
Allt som allt drog auktionen in 360 miljoner kronor, vilket hamnade väl inom det förväntade utfallet av 300-400 miljoner kronor som Artcurial uppgett.
“Säljaren är nöjd. Och är han nöjd, så är självklart vi på Artcurial också nöjda”, sammanfattar Niklas Hannah försäljningen av W-Collection.
Och för dig som är lite extra nyfiken på W-Collection, så är samlingen i och med auktionen inte helt avslutad. Några pärlor har Staffan Wittmark valt att behålla. Kanske som en start till en ny pralin-ask.
Det får framtiden utvisa.
Läs även:
Drömbilar och bildrömmar på auktion. Dagens PS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.