Volvos märkeskusin i Geely-familjen, kinesiska Zeekr, släpper nu en superkombi i jakten på bland annat Porsche Panamera.
Är Zeekr 001 FR Volvos trumfkort i superbilsklassen?
Mest läst i kategorin
Skomakare – håll dig vid din läst. Ordspråket är gammalt och innehåller en bra dos verklighet och sanning. Är du bra på något, så håll dig till det.
Biltillverkaren Volvo har ju sedan starten 1927 mer eller mindre vuxit ihop med den svenska folksjälen. Genom modeller som PV, Amazon, 140 och V70 har Volvos logotype och svenska flaggan i stort sett vuxit ihop.
Lagom är bäst
För varumärket på den svenska marknaden har detta självklart varit en styrka. Men samtidigt har förväntningarna på marknaden hållit igen Volvo från alltför stora utsvävningar modellmässigt.
Men nu när det svenskaste svenska ägs av kinesiska Geely, är inte modellutbudet lika svenskt heligt. Geely har ju dessutom fler varumärken i sin portfölj och kanske kan nu någon av dessa intressanta modeller, få en Volvo-logga i nosen?
Den kanske mest spännande koncernkusinen är Zeekr 001 FR. En superkombi som direkt sätter siktet mot marknaden mest potenta familjebilar.
Senaste nytt
Vassare än standard
Vi provkörde standardmodellen av bilen i september och var imponerade över det mesta den erbjöd. Men nu har det kommit en ännu mer uppumpad variant.
Siktet är hårt inställt på Porsche Panamera, Tesla Model S Plaid och dess gelikar. Med hela 1282 el-hästar under huven skickas den stora bilen iväg till 100 km/h på endast 2,02 sekunder.
Geely har också satsat på snabbladdning. Från 10-80% tar det bara 15 minuter att ladda upp 100Kwh-batteriet.
Utvecklingsavdelningen i Göteborg och Kina, har också fått ha lite lekstuga. En rolig och spännande detalj är det går att göra “tank-turns” med bilen. Då varje hjul är individuellt, kan du få dem att snurra åt motsatt håll och på så sätt svänga runt din egen axel som en bandvagn.
Inget svenskt pris
Prislappen är ännu bara släppt i dollar och landar översatt på knappa 1,2 miljoner kronor. Ett rimligt pris för en så uppumpad supercombi. Kolla bara vad motsvarande Porsche kostar ny.
Men så var det ju detta med Volvo. Tänk om Geely skulle våga ta ut svängarna ordentligt och sätta ett Volvo-märke i nosen på denna superbil. Då skulle väl hela Hisingen sätta i halsen men Volvos ingenjörer skulle äntligen få släppa på svångremmen och göra något busigt.
Helt utanför den svenska Volvo-boxen.
Läs mer:
Om när vi testar bilens vardagssyskon här.(Dagens PS)
Om vad Autoweek tycker om bilen
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.