I elbilens spår, stoppar allt fler biltillverkare in centrala kontrollfunktioner i touchskärmen och i ratten. En säkerhetsrisk, hävdar Euro NCAP.
Är touchskärmen i bilen en säkerhetsrisk?
Mest läst i kategorin
Det är bilsäkerhetsorganisationen Euro NCAP som uppmärksammat risken med att allt fler biltillverkare väljer att stoppa in väsentliga körfunktioner i bilens touchskärmar eller i ratten.
“Euro NCAP vill påverka biltillverkarna att ha fysiska, enkla och taktila kontroller av viktiga och centrala funktioner, som vindrutetorkare och blinkers”, säger organisationens tekniska direktör, Richard Schram.
Orsaken till att organisationen nu uppmärksammat detta är att utvecklingen går mot större touchskärmar med mer innehåll.
Föraren måste då fokusera mer på touchskärmen än på vägen när väsentliga funktioner ska slås på och blir då en säkerhetsrisk.
Euro NCAP kommer därför att från och med 2026 dedikera fem poäng av deras 100 testpoäng, till säker körning.
Fokus på annat
Bilarna kommer testas utifrån hur mycket fokus föraren måste ha på annat än vägen för att kunna framföra bilen i vanlig trafik.
Finns inte logiska och lättmanövrerade reglage till bilens basala funktioner, dras totalpoängen ned.
Detta kommer som ett bakslag för bilindustrin, som just nu försöker förenkla produkten till max. Att rensa förarmiljön på knappar, ger en renade layout och en enklare och billigare produktion och i slutänden en billigare bil.
Att nu behöva återskapa en förarmiljö med fysiska reglage, kommer försvåra produktion och fördyra monteringen.
Läs mer:
EU – vi har bevis mot Kina. (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.