I en video som har exploderat på sociala medieplattformen Tiktok, blir en man utskälld i anslutning till en av Shells snabbladdare. Anledningen? Han tyckte inte att man ska ladda fullt när det är kö.
Är detta dålig etikett vid snabbladdaren?
Mest läst i kategorin
Enligt kvinnan som har lagt upp videon har mannen upprepade gånger uppmanat henne att avbryta sin laddning, trots att hennes batteri inte var fulladdat, för att han ska kunna ladda sin bil.
Mannen ska enligt utsago ha knackat på hennes fönster vid 78, 88, och till sist 99 procents laddning. Det låter onekligen en smula enerverande, men frågan är om det är oacceptabelt att göra så.
Vad säger kommentarerna?
Om kommentarerna är till någon vägledning ska man onekligen låta bli att be någon att avbryta sin laddning. Några raljerar om hur befängt det vore om detta skulle ske vid en bensinpump, eller skojar om hur man skulle kunna blockera laddaren extra länge.
Andra kommentarer är lite mer…laddade. Somliga menar att mannen beter sig rasistiskt och sexistiskt, samt att han inte verkar förstå sitt eget privilegium.
Att sådana betraktelsesätt dominerar diskursen kan i och för sig ha med Tiktok-algoritmernas sätt att servera innehåll på ett personanpassat sätt, för att maximera graden av interaktion.
Nämnas skall också att kvinnan som laddat upp videon har pepprat in en rad polariserande hashtags, så som #racism, #toxicmasculinity, #ytprivilege och #karen.
Skillnaden mellan en snabbladdare och en bensinpump
Det sannolika skälet till att mannen i videon har legat på om att kvinnan ska lämna över laddaren till honom torde vara något som elbilspredikanterna älskar att prata om.
Man laddar inte fullt vid en snabbladdare! Av fysiska skäl planar laddhastigheten av ju fullare batteriet är, vilket betyder att det är ganska meningslöst att stå och ockupera en snabbladdare när batteriet har över 80 procent laddning.
Bland det kreddigaste man kan göra som elbilist är att endast stanna och ladda när man är nere och nosar vid femprocentsstrecket. På så vis maximerar man antalet kilometer i timmen man kan ladda.
Alltså kan det till och med vara fråga om dålig etikett att över huvud taget ladda över 80 procent vid en snabbladdare när det är kö – åtminstone utan att ha en bra ursäkt.
Se videon nedan:
Genom att bara läsa videons beskrivning och kommentarerna bildar man sig lätt uppfattningen att mannen i videon är självaste Amperedolf Wattler, som har kommit för att hindra alla minoriteter från att ladda sina elbilar.
Mannens beteende i videon är dock inte i närheten så klandervärt som det vi ser från kvinnan som har laddat upp videon. Ett problem i sammanhanget är förstås att vi inte har en aning om vad som egentligen har skett innan videoinspelningen inleddes.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.