Apple vill utöka CarPlay som används av miljoner iPhoneanvändare. Apple jobbar nu med att utveckla teknologin för fler användningsområden.
Apple vill utöka CarPlay – ska styra fart och klimat i bilen
Mest läst i kategorin
CarPlay kan idag länka iPhone till många bilars så kallade infotainmentsystem för att styra musikval, guida vägval och förstås koppla telefonsamtal. Så här sju år efter att CarPlay introducerades finns det i över 600 olika bilmodeller och erbjuds av de flesta stora tillverkare.
Projektet, som internt kallas för “Ironheart”, är fortfarande i sin linda. För fortsatt utveckling behövs samarbete med biltillverkare. Apples eget bilprojekt ta fart igen, bland annat skriver MacWorld om projekt Titan nyligen. Möjligheterna att tjäna stort på bilmarknaden hänger dock på att man också utvecklar CarPlay.
Tillgång till fler system
Projekt “Ironheart” innebär att alltså att Apple vill utöka CarPlay och ta nästa steg. Om allt går som planerat får iPhone tillgång till en rad olika kontroller, sensorer och inställningar i bilen. Inom- och utomhustemperatur och luftfuktighet, temperaturzoner, fläktar, defrostingsystem är en del.
Inställningarna för ljudsystemet är en annan, där iPhone ska kunna kontrollera samtliga delar av surround-soundsystemet. Sådant som säten och armstöd ska också kontrolleras via de nya CarPlayfunktionerna, och klustren för fartmätare, varvräknare och bränslemätare ingår också.
Genom tillgång till kontroller och instrument kan Apple göra CarPlay till ett gränssnitt som täcker nästan hela bilen. Att få tillgång till så mycket data ger också möjlighet till utveckling av framtida appar och funktioner i de som redan finns.
Fler utvecklar eget?
“Ironheart” blir Apples främsta försök att komma in på bilmarknaden sedan CarPlay, som kom 2014. De försök som gjorts sedan dess har inte rönt några större framgångar hos biltillverkare. Det gör kanske också att Ironheart, när det nu blir aktuellt att lansera, inte tas emot med öppna armar. Eller alls.
Vissa tillverkare, som till exempel Tesla, struntar helt i Apples (och Googles) försök. Också Ford verkar ha planer på att utveckla ett eget system: de anställde nyligen Doug Field, före detta chefsingenjör hos Tesla och den som var chef för Apples eget bilprojekt.
Läs även: Smartphone från Volvo? Geely gör ny satsning
Läs även: Volvos värde jämför med Teslas: 1/37-del