“Tesla-wannabes”. Så kallar The Wall Street Journal lycksökarna till elbilsföretag som drömt om att bli som Tesla men som i stället frontalkrockat finansiellt.
Apar efter Tesla – och kraschar: "Vansinnig bubbla"
Mest läst i kategorin
Tidningen minns hur elbilsföretag för bara några år sedan poppade upp som svampar ur jorden.
Elbilsindustrin var både hajpad och haussad.
Kaxiga löften har kommit på skam
Nu visar dess värre att många av dessa bolag redan stupat innan upploppet. Minst 18 elbils- och batteristartups som gått till börsen de senaste åren riskerar likviditetskris, konstaterar WSJ och nämner bland andra Nikola och Fisker.
Båda dessa elbilsföretag trummade ut “djärva löften” till sina investerare med sina eldrivna lastbilar och stadsjeepar som skulle ta itu med klimatförändringarna.
Tre företag som ansökt om konkurs, Lordstown Motors, Proterra och Electric Last Mile Solutions , nämns också i artikeln.
Där till uppmärksammar tidningen både batteritillverkaren Romeo Power och det svenska laddningsföretaget Volta, som båda sålts till en spottstyver jämfört med sina tidigare börsvärderingar.
Senaste nytt
Investeringschef: Mest galna bubbla jag sett
Flera andra elbils- och batteriföretag brottas dels med att banta sina kostnader kraftigt, dels med att desperat försök ta in nya pengar genom emissioner.
På bara ett par år har nedgången för elbilsindustrin “utplånat tiotals miljarder dollar i marknadsvärde”, skriver WSJ.
Gavin Baker, investeringschef på Atreides Management, säger i artikeln att detta är “den överlägset mest vansinniga bubbla” han varit med om.
Merparten av de elbilsföretag som börsnoterades, och som nu har gått omkull eller är på väg att göra det, har tagit vägen till börsen via SPAC, som beskrivs som en alternativ väg till börsintroduktion.
Till skillnad från vanliga börsintroduktioner “låter de nystartade företag göra okontrollerade prognoser om hur snabbt de kan växa”, framgår det.
Läs även: Elbilskrisen är här – GM drar i nödbromsen Dagens PS
Läs mer: Därför har köparna tappat tron på elbilar Dagens PS
Läs vidare: Tungt fall för svensk elbilsförsäljning Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.