Dagens PS

Apar efter Tesla – och kraschar: "Vansinnig bubbla"

elbilsföretag
Många är de elbils-startups som försökt skugga Tesla och i stället kraschat. Bilden är tagen i samband med en krocktest av elbilar. (Foto: Skärmdump Youtube)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 19 dec. 2023Publicerad: 19 dec. 2023

“Tesla-wannabes”. Så kallar The Wall Street Journal lycksökarna till elbilsföretag som drömt om att bli som Tesla men som i stället frontalkrockat finansiellt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidningen minns hur elbilsföretag för bara några år sedan poppade upp som svampar ur jorden.

Elbilsindustrin var både hajpad och haussad.

Kaxiga löften har kommit på skam

Nu visar dess värre att många av dessa bolag redan stupat innan upploppet. Minst 18 elbils- och batteristartups som gått till börsen de senaste åren riskerar likviditetskris, konstaterar WSJ och nämner bland andra Nikola och Fisker.

Båda dessa elbilsföretag trummade ut “djärva löften” till sina investerare med sina eldrivna lastbilar och stadsjeepar som skulle ta itu med klimatförändringarna.

Tre företag som ansökt om konkurs, Lordstown Motors, Proterra och Electric Last Mile Solutions , nämns också i artikeln.

Där till uppmärksammar tidningen både batteritillverkaren Romeo Power och det svenska laddningsföretaget Volta, som båda sålts till en spottstyver jämfört med sina tidigare börsvärderingar.

ANNONS

Senaste nytt

Investeringschef: Mest galna bubbla jag sett

Flera andra elbils- och batteriföretag brottas dels med att banta sina kostnader kraftigt, dels med att desperat försök ta in nya pengar genom emissioner.

ANNONS

På bara ett par år har nedgången för elbilsindustrin “utplånat tiotals miljarder dollar i marknadsvärde”, skriver WSJ.

Gavin Baker, investeringschef på Atreides Management, säger i artikeln att detta är “den överlägset mest vansinniga bubbla” han varit med om.

Merparten av de elbilsföretag som börsnoterades, och som nu har gått omkull eller är på väg att göra det, har tagit vägen till börsen via SPAC, som beskrivs som en alternativ väg till börsintroduktion.

Till skillnad från vanliga börsintroduktioner “låter de nystartade företag göra okontrollerade prognoser om hur snabbt de kan växa”, framgår det.

Läs även: Elbilskrisen är här – GM drar i nödbromsen Dagens PS

Läs mer: Därför har köparna tappat tron på elbilar Dagens PS

Läs vidare: Tungt fall för svensk elbilsförsäljning Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]