En helt ny produkt för installation av elbilsladdning. Nu är patentet i hamn. Waybler kan revolutionera elbilsladdningen i våra städer.
Äntligen: Produkten som ska revolutionera elbilsladdning
Mest läst i kategorin
Det tog inte sin början, men fick i varje fall sin första officiella notering i en innovationstävling för smarta lösningar, för att ladda fordon i gatumiljö.
Tävlingen arrangerades av Stockholms stad i samarbete med Kista Science City och Vinnova.
17 förslag kom in till tävlingen 2022 och segrade gjorde Waybler, tidigare Cacharge.
Dess innovation var en lösning med modulära kantstenar som inrymmer utrymme för att dra kabel.
Befintliga gatstenar ligger kvar och markarbetet blir minimalt. Därigenom kan laddstolpar installeras i gatumiljö utan någon större påverkan eller kostnader.
”Nytänkande”
”Det är en nytänkande design som kan anpassas till flera olika gatumiljöer inom hela Stockholms stad och som till sin utformning bidrar till kostnadsbesparingar vid både anläggning och installation genom att minska behovet av schakt”, konstaterade Stockholms stad på sin hemsida.
Waybler vann 100 000 kronor och en möjlighet att testa lösningen i Stockholms gatumiljö.
”Det är viktigt att staden möjliggör att man får prova lösningarna på riktigt och att ta reda på vad användarna tycker”, sade Kurt Högnelid på Waybler.
Samma typ av idé
De två andra finalisterna i innovationstävlingar nosade på samma idéområde. Addel hade en lösning med kanaler i marksten och trottoarkanter, Chargenode deltog med en lösning med längsgående balk med laddmöjlighet i stället för enskilda stolpar.
Alla finalister fick för övrigt möjlighet att söka upp till en miljon kronor i bidrag från Vinnova.
Nu har Waybler tagit innovationen vidare och erhållit patent på den nya produkten för installation av elbilsladdning, Waybler kabelsten.
”Produkten möjliggör både ett snabbare och mer kostnadseffektiv sätt att installera laddboxar där många behöver ladda, som vid lägenheter eller vid arbetsplatser”, skriver Waybler.
Kompletterar
Waybler kabelsten är alltså, som vid tävlingen 2022, gjutna stenar med en inbyggd kanal som man kan dra kablar till laddboxar igenom.
Det ger möjligheten att snabbt och enkelt ansluta elbilsladdare utan behov av omfattande markarbeten och grävning.
Nytt patent
Och när kabelstenen är lagd och kablarna dragna behövs förstås en laddstolpe.
Där kommer Per Ranch, som deltog i tävlingen 2022 för Laddel, in i bilden.
Ingenjören Ranch har fått patent på en lösning som eliminerar grävning när man etablerar laddplatser i urbana miljöer, skriver Carup.
”Jag har lång erfarenhet av att bygga i städer och grävande är något som tar mycket tid, kostar pengar och släpper ut en hel del koldioxid”, säger Per Ranch som är nöjd med sin innovation.
”Egentligen är det en enkel idé, om det är galet eller genialt får vi se”, menar han.
”Vi ska pröva den i Linköping med det kommunala fastighetsbolaget, sedan får vi vet mer om hur det fungerar”, berättar Ranch.
Läs mer:
Blixtsnabb laddning: Från 10 till 80 procent på rekordtid. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.