EU vill göra det enklare att ladda elbilen på långresor. Nu kommer en rad nya riktlinjer för betalning och laddeffekt.
Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare
Mest läst i kategorin
Det kryllar av laddstationer för elbilar runt om i Europa. Problemet är att laddarna ofta ägs av olika företag.
Det kräver i sin tur att elbilsägare som ska köra långa sträckor tvingas ladda ner flera olika applikationer till sin telefon bara för att kunna ladda bilen i några minuter.
Laddning av elbil kräver mobilapp
Vi har tidigare belyst den problematik som uppstår om man som ägare av en elbil ska köra långa sträckor och stöter på snabbladdare som kräver nedladdning av en ny app.
För att betalningen ska kunna genomföras vid laddning av elbil krävs idag att man har ett kompatibelt laddkort eller rätt app i mobilen med sitt betalkort inlagt.
Senaste nytt
EU säger ifrån
Nu verkar EU ha tröttnat på den krångliga process som ibland förekommer när man ska ladda sin elbil.
EU-parlamentet har därför godkänt ett antal regler som ska underlätta laddningen för elbilsägare.
Äntligen betalning med betalkort vid laddning
EU vill ha fler laddstationer, enklare betalningsmöjligheter och högre laddhastighet.
Man har kartlagt de viktigaste vägarna i Europa och har som målsättning att införa snabbladdare med minst 400 kW var sjätte mil senast år 2026.
Det ska dessutom vara möjligt att betala för den förbrukade elen med betalkort direkt vid stationen.
Man fastslår även att kWh-priserna för el ska vara tydligt märkta vid laddstationen och inte ”gömda” i en applikation.
Ännu inte godkänd
De nya EU-reglerna innefattar även framtida planer om högre laddhastighet till 2028 och laddstationer för tyngre trafik var tolfte mil.
Lagarna kommer att verkställas sex månader efter att EU-rådet har godkänt reglerna. Exakt när det blir är ännu oklart.
Läs även: Slutkrånglat: 90 000 laddstationer får kortbetalning
Läs även: Förmånsskatt slopas: Skattefritt att ladda bilen på jobbet
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.