Dagens PS

Anställda förlorar jobbet – vd höjer sin lön med 56 procent

Carlos Tavares har höga mål på att sänka kostnader och öka lönsamheten i Stellantis. För det plockar han själv ut 415 miljoner kronor. (Foto: Craig Ruttle/TT)
Carlos Tavares har höga mål på att sänka kostnader och öka lönsamheten i Stellantis. För det plockar han själv ut 415 miljoner kronor. (Foto: Craig Ruttle/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 aug. 2024Publicerad: 21 aug. 2024

Stellantis förbereder sig för stora förändringar i USA som kan påverka tusentals fabriksarbetare i Michigan senare i år.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stellantis har meddelat att de kommer att säga upp upp till 2 450 fabriksarbetare i USA.

Anledningen? De slutar tillverka en äldre version av Ram 1500-pickupen i Michigan. Detta sker senare i år skriver CNBC.

Slutar med lågprisversionen

Denna äldre modell, som har fungerat som ett lågprisalternativ, har varit populär bland nybörjarköpare och företag som köper i större mängder.

Men nu är det slut.

Sedan den nya generationen av Ram 1500 lanserades 2018, har båda modellerna tillverkats vid Warren Truck Assembly Plant nära Detroit. Fabriken producerar också Jeep Wagoneer och Grand Wagoneer.

ANNONS

Senaste nytt

Produktionen fortsätter – men inte för alla

Den senaste versionen av Ram 1500, som precis har fått en uppdatering för 2025, kommer att fortsätta tillverkas i en annan fabrik i närheten. Den produktionen rullar på som planerat.

Men för de som jobbar med den äldre modellen ser framtiden osäker ut.

ANNONS

Oro sprider sig

Att produktionen av Ram 1500 Classic nu läggs ner var kanske inte oväntat. Men det faktum att Stellantis inte har presenterat någon ersättningsmodell skapar oro.

Lokala myndigheter, arbetare och fackförbundet UAW, som representerar fabriken, är alla bekymrade.

Rams vd Chris Feuell berättade nyligen för CNBC att produktionen av Classic-versionen kommer att fasas ut innan årets slut.

Många är med rätta upprörda över vd:ns megalön medan tusentals arbetare riskerar att förlora sina jobb. (Foto: Fabio Ferrari/TT)
Många är med rätta upprörda över vd:ns megalön medan tusentals arbetare riskerar att förlora sina jobb. (Foto: Fabio Ferrari/TT)

Hård kritik från facket

Fackförbundet UAW:s ordförande, Shawn Fain, går hårt åt Stellantis ledning. Han sparar inte på orden.

“Stellantis vd Carlos Tavares är en skam för företaget,” sa Fain i ett e-postmeddelande.

“Samtidigt som Tavares höjer sin egen lön med 56 procent, får tusentals arbetare sparken. Om en vanlig arbetare gjorde ett lika dåligt jobb som Tavares, skulle de få sparken direkt.”

ANNONS

Enligt MSN har Tavares fått ut 415 miljoner kronor (56 procent höjning) i ersättning för 2023 års resultat.

Uppsägningar börjar snart

Uppsägningarna är planerade att starta redan i oktober. Warren-fabriken har cirka 3 700 timanställda. Även om upp till 2 450 kan förlora sina jobb, kan det faktiska antalet bli lägre.

Vissa arbetare kan eventuellt få nya positioner vid andra fabriker.

Del av en större plan

Det här är dock inte en enskild händelse. Stellantis har redan skurit ner produktionen på flera fabriker. Skälen är tydliga: sviktande försäljning och behovet av att spara kostnader.

Sedan sammanslagningen mellan Fiat Chrysler och franska PSA Groupe i januari 2021 har Tavares haft fokus på att sänka kostnaderna. Detta är en del av hans plan, “Dare Forward 2030”, som syftar till att öka vinsterna och fördubbla intäkterna till 3,6 biljoner kronor fram till 2030.

Nyligen erbjöd Stellantis frivilliga avgångsvederlag till sina amerikanska tjänstemän för att minska personalstyrkan.

Men företaget varnar: om inte tillräckligt många accepterar erbjudandet, kan ofrivilliga uppsägningar bli nästa steg.

ANNONS

Stellantis: Fiffel bakom 3 800 osålda bilar

Det är kaos i North Carolina. En bilhandlare har sagt upp sitt avtal med Stellantis och kräver att biltillverkaren köper tillbaka över 3 800 osålda

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS