Stellantis förbereder sig för stora förändringar i USA som kan påverka tusentals fabriksarbetare i Michigan senare i år.
Anställda förlorar jobbet – vd höjer sin lön med 56 procent
Mest läst i kategorin
Stellantis har meddelat att de kommer att säga upp upp till 2 450 fabriksarbetare i USA.
Anledningen? De slutar tillverka en äldre version av Ram 1500-pickupen i Michigan. Detta sker senare i år skriver CNBC.
Slutar med lågprisversionen
Denna äldre modell, som har fungerat som ett lågprisalternativ, har varit populär bland nybörjarköpare och företag som köper i större mängder.
Men nu är det slut.
Sedan den nya generationen av Ram 1500 lanserades 2018, har båda modellerna tillverkats vid Warren Truck Assembly Plant nära Detroit. Fabriken producerar också Jeep Wagoneer och Grand Wagoneer.
Produktionen fortsätter – men inte för alla
Den senaste versionen av Ram 1500, som precis har fått en uppdatering för 2025, kommer att fortsätta tillverkas i en annan fabrik i närheten. Den produktionen rullar på som planerat.
Men för de som jobbar med den äldre modellen ser framtiden osäker ut.
Oro sprider sig
Att produktionen av Ram 1500 Classic nu läggs ner var kanske inte oväntat. Men det faktum att Stellantis inte har presenterat någon ersättningsmodell skapar oro.
Lokala myndigheter, arbetare och fackförbundet UAW, som representerar fabriken, är alla bekymrade.
Rams vd Chris Feuell berättade nyligen för CNBC att produktionen av Classic-versionen kommer att fasas ut innan årets slut.
Hård kritik från facket
Fackförbundet UAW:s ordförande, Shawn Fain, går hårt åt Stellantis ledning. Han sparar inte på orden.
“Stellantis vd Carlos Tavares är en skam för företaget,” sa Fain i ett e-postmeddelande.
“Samtidigt som Tavares höjer sin egen lön med 56 procent, får tusentals arbetare sparken. Om en vanlig arbetare gjorde ett lika dåligt jobb som Tavares, skulle de få sparken direkt.”
Enligt MSN har Tavares fått ut 415 miljoner kronor (56 procent höjning) i ersättning för 2023 års resultat.
Uppsägningar börjar snart
Uppsägningarna är planerade att starta redan i oktober. Warren-fabriken har cirka 3 700 timanställda. Även om upp till 2 450 kan förlora sina jobb, kan det faktiska antalet bli lägre.
Vissa arbetare kan eventuellt få nya positioner vid andra fabriker.
Del av en större plan
Det här är dock inte en enskild händelse. Stellantis har redan skurit ner produktionen på flera fabriker. Skälen är tydliga: sviktande försäljning och behovet av att spara kostnader.
Sedan sammanslagningen mellan Fiat Chrysler och franska PSA Groupe i januari 2021 har Tavares haft fokus på att sänka kostnaderna. Detta är en del av hans plan, “Dare Forward 2030”, som syftar till att öka vinsterna och fördubbla intäkterna till 3,6 biljoner kronor fram till 2030.
Nyligen erbjöd Stellantis frivilliga avgångsvederlag till sina amerikanska tjänstemän för att minska personalstyrkan.
Men företaget varnar: om inte tillräckligt många accepterar erbjudandet, kan ofrivilliga uppsägningar bli nästa steg.
Stellantis: Fiffel bakom 3 800 osålda bilar
Det är kaos i North Carolina. En bilhandlare har sagt upp sitt avtal med Stellantis och kräver att biltillverkaren köper tillbaka över 3 800 osålda
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.