Aktiemarknaden har de senaste två åren fått en lektion i hur viktiga halvledare är för industrin och världsekonomin. Bristen på halvledare har nämligen varit en följetång för drabbade företag alltsedan pandemin.
Ännu större problem med halvledare - se upp för fordonsaktier
Mest läst i kategorin
Produktionsstopp och prishöjningar har allt som oftast sin förklaring i just bristen av halvledare. Bilindustrin har varit speciellt hårt drabbade.
Bristen på halvledare har tilltagit
Företagen har gett lite blandade signaler om när de tror av utbudet av halvledare skall vara i balans och i nivå med efterfrågan. Men att döma av den senaste statistiken, i grafen nedan återgiven av mäklarfirman SIG | Susquehanna International Group, LLP, så lär inte problemet vara avhjälpt än på ett tag.
Faktum är att halvledarbristen istället har tilltagit.
Inte i vinstprognoserna
Under mars månad var väntetiden, enligt Susquehanna, för halvledare i snitt 27 veckor. Det är mer än i februari och nästan dubbelt upp mot situation 2020 mitt i pandemin.
Det är svårt att se att kurvorna skall vända inom kort. I Kina har nolltoleransen mot Covid-19 stängt ned flera viktiga städer (bland annat Shanghai) och hamnar.
Bristen på halvledare innebär att Volvo, Volvo Cars, Scania och hela fordonsindustrin sannolikt kommer att fortsätta att ha produktionsproblem under innevarande år.
Det ligger inte i dagens vinstprognoser på marknaden.
Relaterade artiklar:
Kris för svenska kronan – bara något starkare än rubeln. Dagens PS
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.