Volvo riskerar stora ekonomiska smällar när USA planerar höjda tullar på europeiska bilar, enligt Moody’s analys.
Analys: Volvo kan förlora 15 procent av vinsten i tullar


Mest läst i kategorin

Moody´s förutspår att tullavgiften för bilar importerade från Europa till USA kan höjas från nuvarande 2,5 procent till 10 procent. Denna förändring skulle innebära betydande vinstras för de europeiska biljättarna, enligt en rapport från Automotive News Europe.
Samtidigt finns en ännu större osäkerhet kring hur höga tullarna blir för Kanada och Mexiko.
Donald Trump har öppet diskuterat tullar på upp till 25 procent, men detta ses av många som en förhandlingsstrategi snarare än ett konkret löfte. Moody’s anser ändå att särskilt tre tillverkare är i riskzonen – Volvo, Volkswagen och Stellantis.

Forskare: Volvos USA-dröm kan krossas – “reellt hot”
Hotet om att Volvo inte kommer kunna säljas i USA blir större. Nu stämmer forskare in i kören och SEB har varnat i deras senaste rapport. SEB:s
Volvos stora beroende av Europa
Volvo, som importerar en stor del av sina modeller till USA från Europa, pekas ut som en av de mest sårbara aktörerna. Trots att de bygger både EX90 och S60 i sin fabrik i South Carolina kan en höjning av tullarna minska deras vinst med upp till 15 procent, enligt Moody’s analys.
Volkswagen: Mexiko är ett problem
Volkswagen-gruppen riskerar att drabbas hårt, särskilt på grund av sin stora produktion i Mexiko. Fabriken i Puebla producerar årligen nästan 350 000 bilar, inklusive Jetta och Tiguan, främst för export till USA.
Moody’s uppskattar att VW kan förlora mellan 5 och 10 procent av sina vinster vid en 10-procentig tull på import från Europa. En tullhöjning på mexikanska bilar kan dock skada ännu mer och leda till en nedgång på upp till 15 procent.

Volkswagens mardrömsår: Miljardsmäll hotar
Volkswagen räknar med att få böta 15 miljarder kronor i år på grund av EU:s strängare utsläppsregler. Det avslöjade Rolf Woller, chef för
Stellantis: Dubbel smäll från två fronter
Stellantis står inför ett dubbelt hot, med både Kanada och Mexiko som viktiga exportmarknader till USA. Upp till 40 procent av deras amerikanska försäljning kommer från dessa länder. Moody’s beräknar att vinsterna kan minska med över 15 procent, vilket är den största nedgången av de tre tillverkarna.
Vinnare och förlorare
BMW och Mercedes-Benz ser ut att klara sig bättre tack vare stora amerikanska fabriker som främst producerar SUV:ar för den lokala marknaden.
Men även för dessa tillverkare råder stor osäkerhet kring framtida tullsatser, något som riskerar att hämma investeringar och skapa oro i marknaden.

BMWs nya infotainmentsystem är en boomers mardröm
På den stora teknikmässan CES 2025 i Las Vegas visade BMW upp sin vision för framtidens bilar. Stjärnan i montern är den nya generationen av iDrive, med
Höjda priser för konsumenter
Moody’s varnar för att en sådan utveckling inte bara skulle minska vinsterna för bilindustrin utan också leda till högre priser för amerikanska konsumenter.
Samtidigt står EU:s bilindustri inför en ännu större utmaning. Bilindustrin är en av de viktigaste sektorerna i EU:s ekonomi och sysselsätter 13,8 miljoner människor, inklusive indirekta jobb i försörjningskedjan.
Framtiden oviss
Med den amerikanska marknaden som största exportmål för EU-bilar, är insatserna höga. Om Trumps tullhot blir verklighet kan det slå hårt mot hela den europeiska bilindustrin – och skapa ringar på vattnet i den globala ekonomin.

Nya EU-regler hotar laddstolpar – kan bli brist
Nya EU-regler hotar laddstolpar. Svenska elbilsägare riskerar brist på laddningsmöjligheter då många laddstolpar kan bli olagliga. EU:s nya
Läs också:
Varför är våra elräkningar dubbelt så höga som USA:s? News 55
Tesla i trippelkris efter Musks kontroversiella gest. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.