Med pandemin och nu kriget i Ukraina har sårbarheten i leveranskedjorna blivit mer akut och väntas leda till en avglobalisering för bilindustrin.
Analys: Avglobalisering hotar bilindustrin
Mest läst i kategorin
Det här skriver New York Times.
“Kriget i Ukraina har belyst riskerna med att göra affärer med auktoritära länder – inte bara Ryssland utan även Kina.”
Tidningen tror att en effekt av kriget, tidigare nedstängningarna i pandemin, kan stöpa om ordningen av den globala ekonomin och särskilt för bilindustrin.
Bilindustrin är i dag beroende av Kina, samtidigt stöder Kina Ryssland vilket bidrar till frostiga relationer mellan Peking och Förenta staterna och Europa.
I Tyskland har den nya koalitionsregeringen lyft frågan om den europeiska bilindustrins beroende av handeln med Kina.
Pressen väntas öka på bilföretagen
Analytiker tror att kriget kan ge bränsle åt det fientliga, politiska klimatet där problemen i leveranskedjorna – flaskhalsarna – blivit uppenbara redan före krigsutbrottet, alltså under covid-19-pandemin.
Bedömningen är att trycket ökar på företag att tillverka mer nära hemmamarknaden för att minska riskerna med en avlägsen produktion, som kan resultera i att företagens verksamheter försätts i kaos.
“De långsiktiga konsekvenserna av detta krig är att vi kommer att se en snabbare avglobalisering och ett mer grundläggande steg bort från den – framför allt tyska – doktrinen att ekonomiska intressen ofta står över utrikes- eller säkerhetspolitiska intressen”, skriver Carsten Brzeski, ekonom på den nederländska banken ING, i ett mejl till New York Times.
Kina kan bli mindre viktigt för biltillverkarna
Han tror att en effekt är att Kina blir mindre viktigt som handelspartner för europeiska biltillverkare i framtiden.
Kina är i dag världens största och snabbast växande bilmarknad och där stora biljättar som General Motors och Tesla har betydande vinstintressen.
Även tyska Volkswagens marknad i Kina uppges vara avgörande. Mer än hälften av VW:s bilar säljs i Kina.
I BMW:s fall står Kina, enligt Ny Times, för cirka en tredjedel av försäljningen av BMW och Mercedes-Benz.
Kina är också en viktig exportör av litium-batterier och batteritillverkare i stort.
Ännu har inga bilföretag dragit sig ur Kina, framgår det, och förhoppningen verkar fortsatt stå till marknadskrafterna och inte geopolitiken.
Men en tysk expert säger i artikeln att i slutändan är det kunderna som bestämmer biltillverkarnas framtid.
Läs även: Renaults aktie störtdyker – exponerade mot Ryssland
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.