Tydligen är inte rika bilentusiaster sugna på en supersportbil med trecylindrig motor. Nä, det ska vara en V8 i Koenigsegg.
Alla valde V8 – Koenigsegg skrotar trecylindrig motor
Mest läst i kategorin
Koenigseggs Gemera kan bli världens kraftfullaste produktionsbil med sin twin-turbo V8. När Koenigsegg först presenterade fyrdörrars Gemera, var den utrustad med en innovativ hybrid drivlina. Den kombinerade en 2.0-liters twin-turbo trecylindrig motor med imponerande 590 hk och 600 Nm vridmoment, och tre elmotorer för totalt 1 400 hk och 1 850 Nm.
Koenigseggs TFG skrotas för Gemera
Biltillverkaren lyckades också få in Jeskos 5.0-liters twin-turbo V8 i fyrsitsen, tillsammans med en 9-växlad växellåda, vilket ger en otrolig effekt på 2 300 hk och 2 750 Nm. Planen var att erbjuda denna motor som ett tillval för 4 miljoner kronor medan trecylindriga skulle vara basmodellen.
Men, som det visar sig, har Christian von Koenigsegg avslöjat att trecylindriga, känd som Tiny Friendly Giant (TFG), har skrotats för Gemera.
Kunderna valde bara V8
I en podcast med Top Gear berättade Christian att de flesta Gemera-kunder bytte till V8 när de fick valet. Biltillverkaren övertygade sedan de sista kunderna som ville ha TFG att istället välja V8.
“Sammanfattningsvis, alla valde V8”, sade företagets grundare. “Det var så få kvar som frågade efter trecylindriga, vi lyckades övertyga nästan alla att byta motorbeställningar.”
Den trecylindriga modellen hade nästan 1 000 hk mindre än twin-turbo V8, men skulle vara ungefär 270 kg lättare än V8 Gemera. Den skulle också bli den första bilen med Koenigseggs innovativa Freevalve kamlösa kolvmotor. Tyvärr visade sig frestelsen av en kraftfullare V8 vara för stark för köparna.
Den skrotas inte helt
Men det finns fortfarande hopp för Tiny Friendly Giant. Koenigsegg sade att 2.0-litern är “fortfarande intressant” och företaget “fortsätter arbeta med den.” Han tillade att den kanske kan användas för Gemera någon gång i framtiden, “kanske en dag i någon version.”
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.