Dagens PS

Alla valde V8 – Koenigsegg skrotar trecylindrig motor

Gemera vill absolut inte ha en hybrid lösning, nej det måste vara V8. (Foto: Koenigsegg)
Gemera vill absolut inte ha en hybrid lösning, nej det måste vara V8. (Foto: Koenigsegg)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juli 2024Publicerad: 24 juli 2024

Tydligen är inte rika bilentusiaster sugna på en supersportbil med trecylindrig motor. Nä, det ska vara en V8 i Koenigsegg.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Koenigseggs Gemera kan bli världens kraftfullaste produktionsbil med sin twin-turbo V8. När Koenigsegg först presenterade fyrdörrars Gemera, var den utrustad med en innovativ hybrid drivlina. Den kombinerade en 2.0-liters twin-turbo trecylindrig motor med imponerande 590 hk och 600 Nm vridmoment, och tre elmotorer för totalt 1 400 hk och 1 850 Nm.

V8 var ett tillägg till bilen som initialt kom med en hybrid lösning. Men alla valde V8 ändå. (Foto: Koenigsegg)
V8 var ett tillägg till bilen som initialt kom med en hybrid lösning. Men alla valde V8 ändå. (Foto: Koenigsegg)

Koenigseggs TFG skrotas för Gemera

Biltillverkaren lyckades också få in Jeskos 5.0-liters twin-turbo V8 i fyrsitsen, tillsammans med en 9-växlad växellåda, vilket ger en otrolig effekt på 2 300 hk och 2 750 Nm. Planen var att erbjuda denna motor som ett tillval för 4 miljoner kronor medan trecylindriga skulle vara basmodellen.

Men, som det visar sig, har Christian von Koenigsegg avslöjat att trecylindriga, känd som Tiny Friendly Giant (TFG), har skrotats för Gemera.

Visst är vi stolta över "vår" svenska supersportbil ändå. (Foto: Koenigsegg)
Visst är vi stolta över “vår” svenska supersportbil ändå. (Foto: Koenigsegg)

Kunderna valde bara V8

I en podcast med Top Gear berättade Christian att de flesta Gemera-kunder bytte till V8 när de fick valet. Biltillverkaren övertygade sedan de sista kunderna som ville ha TFG att istället välja V8.

“Sammanfattningsvis, alla valde V8”, sade företagets grundare. “Det var så få kvar som frågade efter trecylindriga, vi lyckades övertyga nästan alla att byta motorbeställningar.”

ANNONS
Undertecknad har inte fått köra en Koenigsegg än, men åkt med nere i fabriken. (Foto: Koenigsegg)
Undertecknad har inte fått köra en Koenigsegg än, men åkt med nere i fabriken. (Foto: Koenigsegg)

Den trecylindriga modellen hade nästan 1 000 hk mindre än twin-turbo V8, men skulle vara ungefär 270 kg lättare än V8 Gemera. Den skulle också bli den första bilen med Koenigseggs innovativa Freevalve kamlösa kolvmotor. Tyvärr visade sig frestelsen av en kraftfullare V8 vara för stark för köparna.

Den skrotas inte helt

Men det finns fortfarande hopp för Tiny Friendly Giant. Koenigsegg sade att 2.0-litern är “fortfarande intressant” och företaget “fortsätter arbeta med den.” Han tillade att den kanske kan användas för Gemera någon gång i framtiden, “kanske en dag i någon version.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS