Alfa Romeo väljer att uppdatera två tredjedelar av modellutbudet samtidigt. Med uppfräschningen får bilarna en hel del välbehövlig teknik.
Alfa Romeo uppdaterar modeller – här är efterlängtade funktionerna
Mest läst i kategorin
Alfa Romeo har ett relativt smalt utbud av bilar i sitt modellstall. Det senaste tillskottet heter Tonale som är en liten suv.
Sedanen Giulia kom 2016 och har hyllats för sina köregenskaper såväl som vackra design.
Prestandabil med högt betyg
Storasyskonet till Tonale heter Stelvio och den såg världen 2017. Vi har kört den flera gånger tidigare och särskilt prisat prestandaversionen.
Den sistnämnda och råaste av alla heter Stelvio Quadrifoglio. Den var med när vi tog oss an öknen i Förenade Arabemiraten.
Mycket nytt både ute och inne
Nu är det alltså dags för modellerna Giulia och Stelvio att få en makeover, både utvändigt och invändigt.
Fronten har fått nya LED-ljus som liknar tre vågor och lyktorna har uppdaterats till adaptiva Matrix-strålkastare. Även grillen har fått en ny finish.
Bakljusen har fått klarglas monterat på Stelvio och rökt glas med blanksvarta detaljer på Giulia.
Insidan digitaliseras
På insidan är den största nyheten att bilarna äntligen har utrustats med en 12,3-tums digital instrumentpanel.
En klart efterlängtad funktion som vi saknade redan när bilarna initialt lanserades på marknaden.
Även infotainmentsystemet har kommit ifatt tiden och märket erbjuder nu en applikation till telefonen för att styra olika funktioner.
Bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift
Inga nya motorer har introducerats vilket innebär att båda modellerna får bensinmotorn med 280 hästkrafter.
Stelvio är fyrhjulsdriven medan Giulia är helt bakhjulsdriven. Stelvio får även en 210-hästars diesel.
Båda modellerna är utrustade med samma åttaväxlade automatlåda som tidigare från tillverkaren ZF.
Någon information kring prestandamodellerna Giulia Quadrifoglio och Stelvio Quadrifoglio har inte släppts. Alfa Romeo meddelar dock att de uppdaterade bilarna börjar levereras i början av 2023.
Läs mer: Historiens bästa Ferrari till salu
Läs mer: Här är Maseratis första elbil
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.