Test: Alfa Romeo Tonale
Alfa Romeo Tonale ska hjälpa märket att locka en bredare målgrupp. Ska den lyckas tjusa den breda massan, och lyckas den bibehålla den klassiska Alfa Romeo-känslan?
Alfa Romeo Tonale - klassisk Alfa-karaktär i modernt format
Mest läst i kategorin
Alfa Romeo har länge ockuperat en säker plats i det kollektiva bilentusiast-hjärtat, till stor del tack vare dess förmåga att producera vardagsbilar med en känsla av sportig elegans som konkurrenterna sällan kan matcha.
Samtidigt är märket också ett av många ikoniska namn i bilvärlden som med jämna mellanrum frekventerar ruinens kant, och vars fortsatta existens ständigt beror på framgången av nästa modell.
Tonale är den senaste vagnen med uppgiften att säkra framtiden.
Hjälpa eller stjälpa?
Med Tonale ska man alltså locka in en bredare skara kunder – exempelvis de som tidigare tilltalades av Alfa Romeos stil, flärd och känsla, men skrämdes bort av bilarnas egenheter och osäkra kvalitetsrykte.
I linje med gällande modetrender är Tonale således en liten SUV med elektrifierad drivlina, och för att skingra eventuella kvalitetsrelaterade farhågor har man brett på med gott om utrustning och en generös garanti på 5 år och 20 000 mil.
Ett populärt format, mycket utrustning och fina garantier är dock knappast en garanti för framgång.
Tonale måste också vara lika kompetent som konkurrenterna och konventionell nog för att inte skrämma bort den breda massan, utan att på kuppen offra de unika karaktärsdrag som gör en Alfa till just en Alfa.
Slår det fel i den avvägningen är risken att bilen varken tilltalar existerande eller nya kunder, och att den därmed stjälper snarare än hjälper företaget.
Senaste nytt
En klar publikfavorit
En av grundpelarna för en lyckad Alfa Romeo är att den ska se riktigt bra ut, men initialt var jag personligen inte helt övertygad av Tonales formspråk.
I profil framstår bilen som lite klumpig, samtidigt som hjulen känns något för indragna och formerna lite för runda.
De något aviga proportionerna vägs emellertid effektivt upp av snygga detaljer som den klassiska grillen och de målade bromsoken, och jag märkte relativt omgående att designen utan tvekan går hem hos allmänheten.
Redan första dagen fick bilen flera komplimanger, och faktum är att jag nog aldrig fått lika många positiva reaktioner från omvärlden för någon testbil jag har kört.
Detta är verkligen inte någonting som en genomsnittlig crossover klarar av, och efter några dagar hade även jag börjat falla för Tonales charm.
Det känns helt enkelt lite mer speciellt att åka runt i en Alfa i stället för en Volvo eller Audi.
Interiören övertygar också, med en trevlig, modern design, ett lättanvänt MMI-system och en väl avvägd balans mellan touchkontroller och fysiska knappar.
Den speciella Alfa-känslan späs på med detaljer som de stora växelpaddlarna i aluminium, och att startknappen på bästa Ferrari-manér sitter på ratten.
Körpositionen är också bekväm med fina justeringsmöjligheter och lagom sportiga stolar, och det finns gott om plats för både passagerare och bagage.
En bil att lära känna
Precis som med designen var jag initialt tveksam till Tonales meriter som körmaskin, och när jag för första gången hoppade in i bilen och kryssade ut i stockholmstrafiken blev jag ärligt talat lite besviken.
Styrningen föreföll vara på tok för snabb och lätt viktad för avslappnad vardagskörning, och motorn – en hybridhistoria på 130 hästar – lät oinspirerande.
Drivlinan kändes dessutom lite slö och halvdant kalibrerad. Det fanns inte mycket bottenvrid, gasresponsen var stundtals dålig och den sjustegade dubbelkopplingslådan reagerade långsamt.
Övergången mellan el- och bensindrift hade också gärna fått vara mjukare.
Allteftersom jag körde runt i bilen började jag emellertid att gilla den mer och mer.
En del saker, som den ovanligt kvicka styrningen och bristen på bottenvrid, anpassar man sig helt enkelt till med tiden. Andra problem löser man enkelt genom att välja rätt körläge.
Precis som alla andra moderna Alfa Romeo-modeller är Tonale utrustad med DNA-systemet, som bjuder på de tre körlägena Dynamic, Natural och All-Weather.
Bilen startar alltid i Natural, men jag kom snabbt in i vanan att varje gång jag hoppade in i bilen direkt vrida vredet till Dynamic-läget.
Motorn svarar då snabbt på gaspådrag, medan växellådan blir responsiv och styrningen får en trevlig vikt som gör den mer lättmodulerad.
Dessutom slutar bilen att försöka köra korta sträckor på ren eldrift, vilket effektivt sorterar bort alla försök att dölja övergången mellan el- och bensindrift.
Kommer till liv på kurviga vägar
Den riktiga vändpunkten för min inställning till bilen kom dock när jag begav mig ut på Upplands kurviga landsvägar.
Det är nämligen där som Alfa Romeo Tonale på riktigt skiljer sig från mängden genom att vara genuint underhållande att köra.
Chassit, med stötdämpare från nederländska Koni, känns oerhört flinkt och kompletteras väl av den kvicka och exakta styrningen.
Tack vare den elektroniska diffbromsen har man också alltid bra grepp på väg ut ur kurvorna.
Samtidigt känns bilen aldrig ostadig eller nervös, utan inger alltid fullt förtroende med god kontroll över ojämnheter och oväntat bra fjädringskomfort.
Motorn känns traditionell på så vis att man måste varva den ordentligt för att det ska hända någonting, och medan detta inte är en fördel i stadstrafik bidrar det till bilens lekfulla karaktär vid sportigare körning.
När man varvar ur motorn känns bilen också bra mycket kvickare än vad prestandasiffrorna antyder, vilket nog till viss del kan förklaras av att hybridsystemets elmotor skjuter till med 20 extra hästar och 55 extra newtonmeter så länge det finns pulver i batteriet.
Växellådan är tillräckligt snabb för sportig körning, och det är kul att hålla motorn i de övre delarna i registret med de stora paddlarna bakom ratten.
Summan av kardemumman
Nya Tonale är utan tvekan en tvättäkta Alfa Romeo.
Den utmärker sig genom att tjusa omvärlden med sitt utseende och genom att vara riktigt lekfull och rolig att köra.
Det ikoniska märket och de sportiga detaljerna lånade från mer exklusiva italienska vagnar sörjer också för att den känns lite lätt exotisk.
Samtidigt bjuder den på god praktikalitet för klassen, och när man väl har kommit underfund med vilka körlägen som passar bilen bäst är den också en riktigt trevlig och välfungerande vardagsvagn.
Innan man har vant sig är körupplevelsen dock inte lika polerad och sömlös som i mer etablerade alternativ i klassen, och det kan vara ett problem när det gäller att locka nya kunder.
Min uppmaning till alla Alfa Romeo-handlare blir således att låta potentiella köpare ta ordentliga provturer i bilen, så att de får tid att vänja sig vid dess egenheter och konverteras till den sanna läran.
Alfa Romeo Tonale T4 Hybrid
Motor: 1,4-liters fyra, elmotor, 130 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 km/h: 9,9 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1 525 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4528/1601/1841 mm
Pris: 419 000 SEK
Högsta Växelns helhetsintryck av Alfa Romeo Tonale
Slutbetyg: 4/5
Nya Tonale är utan tvekan en riktig Alfa Romeo. Den är rolig att köra, ser bra ut och känns mer exotisk än andra små SUV:ar. Den är också praktisk och välfungerande till vardags. Styrningen är dock väldigt lätt och snabb, och drivlinan kunde ha varit lite bättre kallibrerad. Det tar därför en stund innan man börjar trivas bakom ratten.
Läs även: Provkörning av Alfa Romeo Tonale laddhybrid
Lyssna på: Dragläget – Högsta Växelns motorpodd
Läs även: Han byggde drömbilen i vardagsrummet
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.