Dagens PS

Alarmerande: Teknik i bilar skapar kaos hos SOS

Verksamhetsspecialisten Björn Skoglund å¨SOS Alarm är trött på antal falska larm och kräver tätare kommunikation med teknikföretagen. (Foto: SOS Alarm)
Verksamhetsspecialisten Björn Skoglund på SOS Alarm är trött på antal falska larm och kräver tätare kommunikation med teknikföretagen. (Foto: SOS Alarm)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 okt. 2024Publicerad: 02 okt. 2024

Visst är det bra när tekniken på egen hand kontaktar SOS när man är medvetslös, men antal falska larm är katastrofalt för SOS.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Automatiska larm från mobiler, klockor och bilar ökar lavinartat, men tyvärr är en överväldigande majoritet av dessa falska.

Det här skapar stora utmaningar för SOS Alarm, som riskerar att slösa värdefulla resurser på felaktiga utryckningar.

Konsekvensen?

Människor i verklig nöd kan få vänta längre på den hjälp de behöver, skriver SVT.

Bra men för känsligt

Sedan 2018 är alla nya bilar inom EU utrustade med eCall, ett system som automatiskt kontaktar SOS Alarm vid en olycka.

Systemet delar även bilens position och annan viktig information. Liknande teknik finns numera också i många mobiler och smarta klockor.

Tanken är god: om föraren är medvetslös efter en olycka kan tekniken vara livsavgörande.

Problemet är att systemen är alltför känsliga och utlöses av misstag.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

75 procent falska larm

Enligt SOS Alarm är hela 75 procent av alla eCall-larm från bilar falska.

Ännu värre är det med automatlarm från smartphones, där endast 7 procent visade sig vara genuina under andra halvåret 2023.

Björn Skoglund, verksamhetsspecialist på SOS Alarm, förklarar för SVT att falsklarmen kommer från en rad olika situationer, allt från tappade mobiler till åkturer i berg- och dalbanor.

I Piteå fick räddningstjänsten rycka ut två gånger under samma natt efter att larm från mobiler som ramlat av biltak utlösts.

“Vi har även fått automatlarm från folk som ramlat i skidbacken”, berättar Skoglund.

Vill ha dialog med teknikföretagen

En Android-uppdatering i december 2022 orsakade en flodvåg av falsklarm. Det tog SOS Alarm fyra månader att identifiera orsaken och kontakta tillverkaren. Skoglund betonar vikten av en bättre dialog med teknikföretagen, gärna redan i utvecklingsfasen.

Framtiden ser tyvärr inte ljus ut.

ANNONS

Med allt fler uppkopplade enheter förväntas antalet falsklarm öka dramatiskt. Enligt mobiltillverkarnas egna beräkningar kan varje mobiltelefon generera i snitt ett falsklarm.

“Då är vi uppe i många miljoner larm. Jag hoppas verkligen att de har fel”, säger Skoglund.

Falsklarmen skapar inte bara merarbete för SOS Alarm, de riskerar också att leda till att människor i verklig nöd får vänta längre på hjälp.

Det är en allvarlig situation som kräver åtgärder från både teknikföretag och räddningstjänst.

Hyundai Tucson: En suv med flera ess i rockärmen

Dags för en provkörning. Denna gång handlar det om en Hyundai Tucson, fjärde generationen. En plug-in hybrid som bjuder på mycket. Hyundai Tucson har på

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS