Audi kämpar med vikande försäljning och krympande marginaler. Nye vd:n Gernot Döllner har inlett en omfattande omställning för att vända den negativa trenden.
Akut för Audi: Miljardförlust hotar
Mest läst i kategorin
Tredje kvartalet 2024 blev en tuff period för Audi.
Audi tvingas redovisa en kraftig vinstminskning. Från 13,7 miljarder kronor till 1,2 miljarder kronor jämfört med samma period föregående år. Detta beror främst på stora avsättningar för en eventuell nedläggning av fabriken i Bryssel. Avkastningen sjönk till ynka 0,7 procent, skriver Automobilwoche.
Även de första nio månaderna 2024 ser dystra ut. Marginalen ligger på 4,5 procent, vilket är en halvering jämfört med 9,1 procent under 2023. Försäljningen backade med 10,9 procent till 1,24 miljoner fordon.
Utmaningar på flera fronter
VW-dotterbolaget har brottats med en rad problem. Förutom en tuff marknad och hård konkurrens har de många modellförändringarna varit en stor utmaning.
Just nu lanseras nya A5 och Q5, samt de elektriska modellerna Q6 och A6. Dessa nya modeller förväntas dock inte påverka försäljningen förrän nästa år. I början av 2025 är det dags för A7, som Audi hoppas ska ge ett rejält uppsving.
“Med dessa modeller utökar och föryngrar vi vår portfölj”, säger Audi-chefen Gernot Döllner.
Döllner vill mer än nya modeller
Men Döllner vill inte bara förlita sig på nya bilar. Han har redan inlett en omfattande omställning av företaget.
“Förutom de många modelllanseringarna fokuserar vi tydligt på effektiva strukturer och driver förändring i företaget med Audi Agenda”, säger Döllner.
Omställningen av teknisk utveckling, modellprogram och produktstrategi har lagt grunden för ytterligare organisatoriska förändringar.
“Vi positionerar Audi så att vi kan uppnå extraordinära saker igen”, säger en optimistisk Döllner.
Låg kapacitetsutnyttjande i fabrikerna
De många modellförändringarna har lett till låg kapacitetsutnyttjande i fabrikerna, särskilt i Tyskland. I huvudfabriken i Ingolstadt tillverkades endast 251 148 bilar under de första nio månaderna, en minskning med 14,2 procent.
I Neckarsulm sjönk produktionen med 20,8 procent till 96 615 enheter. I Zwickau, där Audi tillverkar Q4 e-tron i VW-fabriken, minskade antalet bilar med 16 procent till 67 308.
Bryssel-fabrik hotas av stängning
I Bryssel minskade produktionen av Q8 e-tron med hela 61,8 procent till endast 14 812 enheter. Fabriken är planerad att stänga i slutet av februari. Audi letar efter investerare, men än så länge utan resultat.
I Kina låg produktionsvolymen i stort sett på samma nivå som föregående år. Endast i Györ, Ungern, noterades en liten ökning på 1,4 procent.
Lamborghini fortsatt lönsamt
Det går bättre för de andra märkena i Progressive Group inom VW Group, som leds av Audi. Bentley levererade 7 380 bilar under perioden januari till september, en minskning från 10 053 enheter föregående år. Avkastningen på försäljningen nådde ändå hyggliga 15,5 procent, jämfört med 21,9 procent under 2023.
Lamborghini är fortsatt den obestridda ledaren när det gäller lönsamhet. Det italienska sportbilsmärket levererade 8 411 fordon under de tre första kvartalen, en ökning med 8,6 procent jämfört med samma period förra året.
Just nu lanseras Temerario, efterföljaren till Huracan. Avkastningen på försäljningen uppgick till 27,9 procent, jämfört med 30,5 procent föregående år.
Läs också:
Valencia begär rekordstöd efter väderkatastrofen. Realtid
En skattefri pension – för många är det drömmen. News 55
Brutal suv från Brabus med 700 hästkrafter
Brabus 700 Blue Sky: En Rolls-Royce Cullinan med 700 hk och vild styling. Lyx och prestanda i en brutal kombination. Tyska Brabus, kända för sina extrema
ANNONS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.