Dagens PS

Akut för Audi: Miljardförlust hotar

Audi-chefen Gernot Döllner ska försöka vända det sjunkande skeppet. Vi får se hur det går. (Foto: Audi och Getty Images)
Audi-chefen Gernot Döllner ska försöka vända det sjunkande skeppet. Vi får se hur det går. (Foto: Audi och Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 nov. 2024Publicerad: 05 nov. 2024

Audi kämpar med vikande försäljning och krympande marginaler. Nye vd:n Gernot Döllner har inlett en omfattande omställning för att vända den negativa trenden.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tredje kvartalet 2024 blev en tuff period för Audi.

Audi tvingas redovisa en kraftig vinstminskning. Från 13,7 miljarder kronor till 1,2 miljarder kronor jämfört med samma period föregående år. Detta beror främst på stora avsättningar för en eventuell nedläggning av fabriken i Bryssel. Avkastningen sjönk till ynka 0,7 procent, skriver Automobilwoche.

Även de första nio månaderna 2024 ser dystra ut. Marginalen ligger på 4,5 procent, vilket är en halvering jämfört med 9,1 procent under 2023. Försäljningen backade med 10,9 procent till 1,24 miljoner fordon.

Utmaningar på flera fronter

VW-dotterbolaget har brottats med en rad problem. Förutom en tuff marknad och hård konkurrens har de många modellförändringarna varit en stor utmaning.

Just nu lanseras nya A5 och Q5, samt de elektriska modellerna Q6 och A6. Dessa nya modeller förväntas dock inte påverka försäljningen förrän nästa år. I början av 2025 är det dags för A7, som Audi hoppas ska ge ett rejält uppsving.

“Med dessa modeller utökar och föryngrar vi vår portfölj”, säger Audi-chefen Gernot Döllner.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Döllner vill mer än nya modeller

Men Döllner vill inte bara förlita sig på nya bilar. Han har redan inlett en omfattande omställning av företaget.

ANNONS

“Förutom de många modelllanseringarna fokuserar vi tydligt på effektiva strukturer och driver förändring i företaget med Audi Agenda”, säger Döllner.

Omställningen av teknisk utveckling, modellprogram och produktstrategi har lagt grunden för ytterligare organisatoriska förändringar.

“Vi positionerar Audi så att vi kan uppnå extraordinära saker igen”, säger en optimistisk Döllner.

Låg kapacitetsutnyttjande i fabrikerna

De många modellförändringarna har lett till låg kapacitetsutnyttjande i fabrikerna, särskilt i Tyskland. I huvudfabriken i Ingolstadt tillverkades endast 251 148 bilar under de första nio månaderna, en minskning med 14,2 procent.

I Neckarsulm sjönk produktionen med 20,8 procent till 96 615 enheter. I Zwickau, där Audi tillverkar Q4 e-tron i VW-fabriken, minskade antalet bilar med 16 procent till 67 308.

Bryssel-fabrik hotas av stängning

I Bryssel minskade produktionen av Q8 e-tron med hela 61,8 procent till endast 14 812 enheter. Fabriken är planerad att stänga i slutet av februari. Audi letar efter investerare, men än så länge utan resultat.

I Kina låg produktionsvolymen i stort sett på samma nivå som föregående år. Endast i Györ, Ungern, noterades en liten ökning på 1,4 procent.

ANNONS

Lamborghini fortsatt lönsamt

Det går bättre för de andra märkena i Progressive Group inom VW Group, som leds av Audi. Bentley levererade 7 380 bilar under perioden januari till september, en minskning från 10 053 enheter föregående år. Avkastningen på försäljningen nådde ändå hyggliga 15,5 procent, jämfört med 21,9 procent under 2023.

Lamborghini är fortsatt den obestridda ledaren när det gäller lönsamhet. Det italienska sportbilsmärket levererade 8 411 fordon under de tre första kvartalen, en ökning med 8,6 procent jämfört med samma period förra året.

Just nu lanseras Temerario, efterföljaren till Huracan. Avkastningen på försäljningen uppgick till 27,9 procent, jämfört med 30,5 procent föregående år.

Läs också:

Valencia begär rekordstöd efter väderkatastrofen. Realtid

En skattefri pension – för många är det drömmen. News 55

Brutal suv från Brabus med 700 hästkrafter

Brabus 700 Blue Sky: En Rolls-Royce Cullinan med 700 hk och vild styling. Lyx och prestanda i en brutal kombination. Tyska Brabus, kända för sina extrema

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

USA-fonder: Ny favorit tack vare Trump

Donald Trumps senaste valseger har bidragit till en tydlig uppgång i intresset för USA-fonder. Denna trend speglar hur förväntningar på Trumps presidentperiod påverkar både individuella investerare och finansmarknader i stort. Vad ligger då bakom denna utveckling? Det förklarar David Ingnäs i PS Studio. Trumps påverkan på börsen Under Trumps förra mandatperiod sågs en stark utveckling […]