Ägare till GM Chevrolet och GMC dieslar från 2011-2016 får äntligen sin ersättning för reparationer, men advokaterna kammar hem hela 15 miljoner kronor.
Advokaterna vinner stort – GM-bilägarna får bara smulor
Mest läst i kategorin
General Motors har suttit fast i en segdragen gruppstämning i åratal. Orsaken? Deras Duramax dieselmotorer anklagas för att ha bränslepumpar som inte klarar av amerikansk diesel.
Men nu, efter mycket om och men, har GM tvingats till en uppgörelse med de som stämt företaget. Det mesta av pengarna går dock rakt ner i advokaternas fickor skriver The Drive.
Farliga bränslepumpar: Vad är problemet?
Stämningen hävdar att Duramax dieselmotorer, som sitter i Chevrolet och GMC fordon från 2011-2016, är utrustade med Bosch bränslepumpar som inte är byggda för amerikansk diesel. Istället sägs pumparna vara designade för europeisk diesel, som är tjockare och innehåller mer smörjmedel.
Men vad händer när man använder tunnare amerikansk diesel? Jo, det kan bildas luftfickor i pumparna, vilket leder till att metall slår mot metall. Detta kan inte bara förstöra bränslepumpen utan också skicka metallflisor rakt in i motorn, med total förstörelse som följd.
Och om du trodde att verkstäderna löste problemet vid byte av pump, det gjorde de inte. Enligt stämningen byttes pumparna ut mot samma typ, vilket innebär att problemen fortsatte och motorerna förstördes en efter en.
GM svarar: “Vi tror inte på stämningen”
Redan 2019 sa GM självsäkert till The Drive att de inte “anser att stämningen har någon grund”. Men nu står det klart att GM tvingas betala. Men här är den stora överraskningen: De 11 som stämt företaget får bara 5 000 kronor var. Advokatbyråerna däremot, de får dela på hela 15 miljoner kronor.
Dessutom tvingas GM att ersätta kunder som ur egen ficka fått betala för reparationer relaterade till bränslepumparna.
Framtida garanti – men med en fälla
Alla nuvarande ägare av de drabbade Duramax-fordonen får en förlängd garanti för Bosch CP4 bränslepumpar. Men, här är grejen, garantin gäller endast upp till 12 månader från att stämningen slutligen godkänns eller 32 000 mil från bilens ursprungliga inköpsdatum.
Och om det inte var nog, ägarna måste fortfarande stå för hälften av kostnaden för alla reparationer själva. Tidigare ägare då? Ja, de kan eventuellt få en slant tillbaka för att de betalat för mycket för sina bilar.
Begränsad uppgörelse – bara för vissa
Men det är inte slut där. Uppgörelsen hjälper bara kunder i sju specifika delstater: Kalifornien, Florida, Illinois, Iowa, New York, Pennsylvania och Texas. För resten då? De får inget alls.
GM står fortfarande på sig och hävdar att de inte gjort något fel och att pick-uperna inte är defekta.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.