Dagens PS

AdBlue: gaskris kan stanna dieselfordon

AdBlue behövs för att moderna dieselmotorer ska fungera. (Foto: TT) Foto: Anders Wiklund)
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 27 mars 2022Publicerad: 25 mars 2022

Priset rusar på AdBlue, som används för att minska utsläpp från dieselmotorer. Anledningen är att vätskan tillverkas med hjälp av naturgas, bland annat från Ryssland. Det finns oro för en total brist på produkten. Det kan leda till att bilar och lastbilar slutar fungera.

ANNONS

Mest läst i kategorin

AdBlue är en reningsvätska som används i dieseldrivna fordon. Mattias Bergman , vd på branschorganisationen Bil Sweden säger till Sveriges Radio att det finns en mindre risk för att vätskan ska ta slut, eftersom tillverkningen är kopplad till rysk naturgas.

”Idag har vi inte en akut brist”, säger Mattias Bergman. Om tillgången till vätskan helt stryps ser han emellertid stora konsekvenser. AdBlue används i moderna dieselfordon för att minska utsläppen av kväveoxid. Utan AdBlue går motorn ner i så kallat serviceläge. Då kan den köra i låg hastighet och en kortare sträcka.

Utan AdBlue går motorn ner i serviceläga

”Den akuta frågan är att om det blir brist, så kommer inte dieselmotorer att fungera”, säger Mattias Bergman.

”Om inte dieselmotorer fungerar så stannar våra transporter.”

Om det skulle bli verklighet blir ägare till var tionde personbil påverkad, samt de flesta lastbilar som körs på svenska vägar.

Just nu diskuteras frågan politiskt för att förekomma problemen som uppstår i ett sådant läge.

Läs också:

Ryssland: råvaror vi kommer att sakna
Analys: Så slår ett ryskt gasstopp mot Europa

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]