Abarth tar ett kliv in i den elektrifierade världen med nya Abarth 500e som blir efterträdaren till Abarth 500 och dess miljontals varianter.
Abarth 500e är en eldriven busbil
Mest läst i kategorin
Definitivt en Abarth
Trots att Abarth 500e är en elektrifierad version av en bil vars signatur var baserat på ett ljudspår fullt av popcorn och argsinta läten, ska man ha lyckats behålla det som gör en Abarth till, ja, en Abarth.
Först och främst räcker det att man sneglar på Abarth 500e för att känna sig visuellt påhoppad. Stylingen är aggressiv och färgerna minst sagt uttrycksfulla.
Avsaknaden av en extrovert ljudbild baserad på explosioner har man löst genom att dels spela upp diverse gitarrljud vid uppstart och när man överskrider 20 km/h.
De har gått så långt som att ersätta de vanliga pipljuden från assistanssystemen med en mer passande trudelutt.
Nöjer man sig inte med det finns en “Sound Generator” att tillgå vars enda syfte är att reproducera det ikoniska ljudet från Abarths egna förbränningsmotorer.
Gokart-känslan har man strävat efter att behålla och förbättra. Accelerationen från 20 till 40 km/h, 40 till 60 km/h och 60 till 100 km/h är alla en sekund kvickare än en Abarth 695.
Vidare är hjulbasen på Abarth 500e längre, däcken breddade och balansen ska vara allmänt förbättrad.
Abarth 500e plockar det största batteriet ur en Fiat 500e, vilket har en kapacitet på 42 kWh och parar ihop det med en elmotor på 155 elektrifierade skorpionkrafter.
Prestandan i Abarth 500e duger för att 0-100-sprinten ska avklaras på 7 sekunder blankt, vilket för en bil i den här klassen är väldigt rappt.
Senaste nytt
Abarth 500e Scorpionissima
Lanseringsmodellen – som går under namnet “Abarth 500e Scorpionissima” – är en fullutrustad historia klädd i antingen “Acid Green” eller “Poison Blue”. Den går att få både som halvkombi och cabriolet och byggs i endast 1949 exemplar, en hyllning till Abarths födelseår.
Till utrustningen hör kanske lite för många bekvämligheter, men den ovannämnda “Sound Generatorn” – som också är inkluderad – gör sig antagligen påmind innan man kopplar av allt för mycket.
Sammanfattningsvis försöker Abarth behålla de viktigaste ingredienserna, men med en modern drivlina. Huruvida upplevelsen bakom ratten på Abarth 500e är bevarad eller förbättrad får vi återkomma med när vi har stiftat närmare bekantskap med modellen.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.