Dagens PS

A3 Sportback TFSI e: Nu med dubbel räckvidd

En uppdatering av A3:an är här. Hybrid med större batteri än någonsin. (Foto: Audi)
En uppdatering av A3:an är här. Hybrid med större batteri än någonsin. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 okt. 2024Publicerad: 16 okt. 2024

Audi har nu uppdaterat sin laddhybrid A3 Sportback TFSI e med ett större batteri och med en snabbladdningsfunktion.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nya modellen erbjuder en räckvidd på upp till 143 kilometer på el, vilket är en betydande ökning jämfört med föregångaren.

Dessutom kan bilen nu snabbladdas med likström, vilket gör det möjligt att ladda batteriet från 10 till 80 procent på mindre än 30 minuter enligt Audi.

Så här fin är den lilla A3:an nu. En väldigt bra bil i det så kallade "Golf-segmentet". (Foto: Audi)
Så här fin är den lilla A3:an nu. En väldigt bra bil i det så kallade “Golf-segmentet”. (Foto: Audi)

Ny motor och förbättrad teknik

Den uppdaterade A3 Sportback TFSI e har fått en ny 1,5 TFSI evo2-motor som ersätter den tidigare 1,4 TFSI-motorn.

Den nya motorn har en rad tekniska förbättringar som bidrar till lägre bränsleförbrukning och utsläpp. Elmotorn har också optimerats och levererar nu 85 kW och 330 Nm vridmoment.

Audi är bra på att göra kantiga saker och den här inredningen är inte ett undantag. (Foto: Audi)
Audi är bra på att göra kantiga saker och den här inredningen är inte ett undantag. (Foto: Audi)

Batterikapaciteten har nästan fördubblats till 25,7 kWh brutto, vilket möjliggör den utökade räckvidden på el. En särskild kylkrets ser till att batteritemperaturen hålls på en optimal nivå.

Det nya betteriet ska vara mycket mer effektivt och kraftfullt. (Foto: Audi)
Det nya betteriet ska vara mycket mer effektivt och kraftfullt. (Foto: Audi)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Intelligent drivning och regenerering

Laddhybriden är utrustad med ett intelligent drivsystem som optimerar förbrukningen och effektiviteten. Bilen startar alltid på el och föraren kan välja att prioritera eldrift.

I Auto Hybrid-läget fördelar systemet automatiskt kraften mellan förbränningsmotorn och elmotorn. Regenerering vid inbromsning och motorbromsning bidrar till att öka räckvidden.

Du har ett antal olika hybridlägen som passar bra för olika tillfällen. (Foto: Audi)
Du har ett antal olika hybridlägen som passar bra för olika tillfällen. (Foto: Audi)

Chassi och utrustning

Chassit har anpassats för att hantera den ökade vikten från batteriet. Fjädring och dämpning är avstämda för att ge både komfort och dynamik.

A3 Sportback 45 TFSI e har en sportigare exteriör med S line-styling och röda bromsok. Interiören är utrustad med sportstolar och aluminiuminlägg.

Båda modellerna har 17-tums lättmetallfälgar, Audi drive select och parkeringsklimatanläggning som standard.

Fakta:

  • Märke: Audi
  • Modell: A3 Sportback TFSI e
  • Motor: 1,5 TFSI evo2 + elmotor
  • Batteri: 25,7 kWh (brutto)
  • Räckvidd: Upp till 143 km (WLTP)
  • Laddning: AC 11 kW, DC 50 kW
  • Förbrukning: 0,4-0,3 l/100 km (40 TFSI e), 0,4-0,3 l/100 km (45 TFSI e)
  • Pris: Från 498 000 kr (40 TFSI e), från 535 000 kr (45 TFSI e)
  • Lansering: Oktober 2024

ANNONS

McLaren-mysteriet: Vem äger den rosa bilen?

Londonborna är förbryllade över den McLaren som stått parkerad utanför ett hotell sedan 2020. Vems är det – och varför står den bara där? En knallrosa

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]