Dagens PS

92-åring fast i bilavtal efter döden

Nissan-återförsäljare leasade bil till 92-åring som ville sluta köra. Kom hem med ny bil och nytt avtal. (Foto: Getty Images)
Nissan-återförsäljare leasade bil till 92-åring som ville sluta köra. Kom hem med ny bil och nytt avtal. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 16 juli 2024Publicerad: 15 juli 2024

Återförsäljaren säger nu att familjen måste ta över leasingen från 92-åringen eller betala 46 000 kronor för att lämna tillbaka bilen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det kommer en tid i allas liv när körning helt enkelt inte längre är möjligt. För 92-åriga Grace Gangemi var den tiden uppenbarligen bara för några månader sedan, enligt Boston Globe. När hon gick till Nissan-återförsäljaren för att lämna tillbaka sin leasade bil hände något märkligt. Hon kom hem med ett nytt fyraårigt leasingavtal. Nu har hon gått bort och återförsäljaren säger att familjen antingen måste behålla avtalet eller betala 46 000 kronor för att avsluta det.

Säljarens fula trick mot 92-åringen

Enligt Gangemis styvson, hennes juridiska ombud, hade Grace bestämt sig för att sluta köra bil. “Jag gjorde något jag inte borde ha gjort”, ska hon ha sagt till sin styvson efter att ha kommit hem med sin nya 2024 Versa. Återförsäljaren, Nucar Nissan i Norwood, skrev upp henne för månadsbetalningar på 4 500 kronor som skulle pågå fram till hennes 96:e födelsedag.

En återförsäljare för Nissan i Usa har sålt på en äldre kvinna en ny leasingperiod trots att hon inte längre kör bil. (Foto: Nissan)
En återförsäljare för Nissan i Usa har sålt på en äldre kvinna en ny leasingperiod trots att hon inte längre kör bil. (Foto: Nissan)

Styvsonen, Michael, bad Nucar att annullera leasingavtalet och ta tillbaka bilen. Enligt honom hade bilen bara 6,5 kilometer på mätaren, sträckan mellan Nucar och Graces hem. Återförsäljaren avböjde och en chef där beskrev deras ståndpunkt så här:

Inte säljarens fel, enligt säljaren

“Vem är vi att ifrågasätta hennes förmåga att köra? Om kunden känner sig bekväm med att köra, kommer vi inte att ifrågasätta det.” Han fortsatte att klaga på hur bilar förlorar i värde när de lämnar återförsäljarens område. De 46 000 kronorna är tänkta att kompensera återförsäljaren.

Missförstå oss inte. De som har den mentala och fysiska förmågan att köra bil långt upp i åldern förtjänar applåder. De förtjänar också självständigheten att fatta egna beslut. Som Boston Globe påpekar finns det dock en dramatisk skillnad mellan juridiskt ansvar och moraliskt ansvar.

Nucar tillhör DCD Automotive-gruppen som äger inte mindre än 31 återförsäljare totalt. Man skulle kunna tro att de har råd att stå för kostnaden av att göra det som uppenbarligen är moraliskt rätt.

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Fonder

Europeiska fonder med makalös avkastning

17 nov. 2024
ANNONS