Inför en börsnotering överväger man vanligtvis noga antalet aktier, eftersom det styr priset på varje enskild bolagsandel. Så även hos Porsche, men där har man också ett varumärke att tänka på.
911 miljoner aktier när Porsche börsnoteras
Mest läst i kategorin
Sportbilstillverkaren i Stuttgart har nämligen valt att dela upp bolaget i 911 miljoner aktier. Det är en ganska uppenbar referens till deras ikoniska sportbilsmodell Porsche 911.
Att Porsche börsnoteras är väl omskrivet
Vi har redan många gånger skrivit om Porsches stundande börsnotering, som blir en av Tysklands största någonsin. En lång rad storbanker är involverade i processen.
Det svåra världsekonomiska läget har emellertid kommit att utmana ambitionerna, eftersom det pressar ned det pris man kan motivera för bolaget. I och med att Porsches uttalade mål med noteringen har varit att finansiera elektrifieringen, kan man lätt tänka sig att man skulle ha föredragit att invänta bättre tider.
Samtidigt brinner det förstås i knutarna om Porsche ska kunna hävda sig på morgondagens marknad för elbilar.
Dessutom verkar det finnas andra skäl än ett pengabehov till att man vill bjuda ut bolaget på marknaden; Porsche-familjerna vill återta tyglarna.
Hälften av aktierna bjuds ut till allmänheten
De 911 miljoner aktierna kommer att delas upp i 455,5 miljoner preferensaktier och lika många vanliga stamaktier. Endast preferensaktierna kommer att bjudas ut till allmänheten. 12,5 procent av bolaget erbjuds direkt till nuvarande aktieägare i Volkswagen.
Porsche-familjerna vill kunna nypa åt bromsarna
Den största köparen kommer emellertid med största sannolikhet vara Porsche-familjerna, via Porsche Automobil Holding SE, som redan är majoritetsägare i Volkswagen.
De ska nämligen köpa 25 procent av de röststarka stamaktierna plus en preferensaktie. Därigenom kommer de att uppnå blockerande minoritet, det vill säga vetorätt i strategiskt viktiga beslut.
Förhoppningsvis betyder det att Porsche 911 kommer att finnas kvar en lång tid framöver.
Dyra aktier i dyra bilar
Priset per aktie är okänt eftersom bolagets slutgiltiga värdering inte har kommunicerats. Baserat på vad olika analytiker har sagt kommer Porsche gå loss på alltifrån 44,5 till 90 miljarder euro.
Det motsvarar mellan knappt 480 och drygt 960 miljarder svenska kronor. Varje aktie kommer med andra ord att kosta någonstans mellan 500 och 1 000 kronor.
Börsnoteringen väntas ske i början av nästa månad.
Läs även: Norska oljefonden backar Porsches börsnotering
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.