Hela 90 procent av alla elbilsägare önskar att deras elbil hade längre räckvidd. Det visar en ny Sifo-undersökning beställd av laddboxtillverkaren Zaptec.
9 av 10 vill ha längre räckvidd i sin elbil
Mest läst i kategorin
Räckviddsångest betraktas av många elbilsentusiaster som ett utdaterat begrepp som främst beror på oerfarenhet, bristande kunskap och elbilskritisk propaganda.
Elbilar köps emellertid inte bara av teknikintresserade entusiaster, utan måste även fungera för de som har svårt för teknik, ruttplanering och framförhållning.
En ny Sifo-undersökning beställd av laddboxtillverkaren Zaptec tyder nu på att en klar majoritet av alla elbilsägare fortfarande upplever problem relaterade till laddning och räckvidd.
9 av 10 vill ha längre räckvidd
Den mest spektakulära siffran som undersökningen bjuder på är att hela 90 procent av alla elbilsägare önskar att deras bilar tog sig längre på ett fullt batteri.
Att önska sig räckvidd behöver dock inte innebära att man lider av räckviddsångest, utan kan helt enkelt betyda att man gärna skulle behöva stanna för att ladda mer sällan.
Något som däremot är en tydlig indikation på att många fortfarande lider av räckviddsångest är att 27 procent angav att de alltid ser till att ladda sin bil så fort tillfälle ges.
Senaste nytt
Laddarna måste bli fler
Undersökningen antyder också att det svenska laddnätverket fortfarande lämnar en del att önska.
Exempelvis svarade 83 procent de tillfrågade att de vill ha fler publika laddpunkter, medan 56 procent svarade att de vill ha laddpunkter som inte kräver att man använder en app.
När Sifo frågade bilägare som inte äger en laddbar bil varför de inte vill gå över till eldrift svarade runt 15 procent att just avståndet mellan laddpunkter är det främsta hindret.
Förbättras hela tiden
Av undersökningen att döma finns det fortfarande gott om förbättringsutrymme för elbilsindustrin.
Samtidigt är det värt att notera att både elbilarna och laddnätverket förbättras hela tiden.
Moderna elbilar kommer betydligt längre på en laddning än tidigare, och bara de senaste två åren har antalet laddpunkter i Sverige ökat med runt 54 procent enligt elbilsstatistik.se.
Problematiken kring betalning vid publika laddare verkar också vara på väg att lösa sig, då EU snart kommer att kräva att alla laddstationer tar emot kortbetalning precis som när man tankar på en bensinmack.
Läs även: Äntligen: EU kräver kortbetalning vid elbilsladdare
Läs även: Slutkrånglat: 90 000 laddstationer får kortbetalning
Läs även: Elbilen som sågas av alla: ”Sämsta vi har kört”
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.