Som om det inte var svårt nog att hålla koll på McLarens alla bilmodeller kommer här en ny: 750S. Eller ny och ny, det är en uppdatering av McLaren 720S, till 30 procent bestående av nya komponenter.
750S är en uppskruvad McLaren 720S
Mest läst i kategorin
McLaren 750S är således det senaste tillskottet i McLarens Super-serie, där bilarna är råare än i Sport-serien men inte på samma nivå som de i Ultimate-serien.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 21
McLaren 750S, plus-minus 30
Eftersom McLaren 720S har 720 hästkrafter, räknar man lätt ut att 750S har 750 dito.
Ihop med att vridmomentet ligger på 800 newtonmeter betyder det att motorn är vassare än den i McLaren P1 – dess elektrifiering borträknad.
På viktkontot bjuder 750S däremot på 30 minus, kilon alltså, av vilka torrvikten ligger på ynka 1 277.
Det är en bedrift som uppnås genom användande av en kolfibermonocoque, och får konkurrenter som laddhybriden Ferrari 296 att framstå som ett fläskberg i jämförelse.
Senaste nytt
Fartresurser av rang
I vanlig ordning består motorn av en mittmonterad V8 med dubbelturbo. Precis som i 720S ligger slagvolymen på 4,0 liter, i stället för 3,8 som i tidigare McLaren-modeller.
Jämte föregångaren har den 7-stegade växellådan optimerats för bättre acceleration.
750S ska kunna avverka 0-100 kilometer i timmen på 2,8 sekunder. Det dröjer blott 4,4 sekunder till innan den når 200, och 300 passeras innan man har hunnit räkna till 20.
Fjädringen har gjorts en aning mjukare framtill, och hårdare baktill.
Det borgar för en mer ivrig bil in i kurvor, men ska inte ha någon negativ inverkan på stabiliteten. Tur är väl det, när toppfarten ligger på 332 kilometer i timmen.
Hur känner man igen McLaren 750S?
I vanlig ordning är det inte alldeles enkelt att skilja denna McLaren från tillverkarens övriga modeller, men det finns saker att hålla utkik efter.
Interiören är uppdaterad, och i linje med vad alla biltillverkare gör domineras instrumentpanelens mitt av en touchskärm.
Stora, fysiska knappar finns för exempelvis fjädringsinställningar.
Fronten är mer karossfärgad och mindre svart. Framförallt känns 750S emellertid igen bakifrån.
Avgassystemet tar inte längre slut i två halvcentralt placerade runda utblås, utan i ett stort och ovalt sådant precis i mitten.
Där sitter således inte längre något McLaren-emblem.
Grillen särmärker sig med sitt avlånga meshmönster. Det är också extra mycket grill ovanpå bilen baktill.
Bilen finns redan att beställa från McLarens svenska återförsäljare.
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Läs även: Vem vinner – Tesla Plaid eller McLaren med 1 000 hk?
Läs även: 330 km/h utan vindruta – McLaren Elva uppdateras
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.